Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 3
    Spreekrecht burgers
  3. 4
    Vragenhalfuurtje voor raadsleden
  4. 5
    Mededelingen
  5. A
    Akkoordstukken
  6. A.2

    Gedurende een begrotingsjaar doen zich situaties voor die niet zijn/niet konden worden voorzien en vertaald in de meerjarenbegroting. In de financiële prognoses (3 per begrotingsjaar) worden deze situaties beschreven en financieel vertaald. Tevens wordt in de prognose gerapporteerd over de (financiële) voortgang van de uitvoering van de begroting. Het college stelt de raad voor de derde financiële prognose vast te stellen.

  7. A.3

    Eind oktober heeft de gemeenteraad de Programmabegroting 2018-2021 vastgesteld. Hierin zijn de begrote belastingopbrengsten voor 2018 opgenomen. Om deze te realiseren, moeten de voorliggende belastingverordeningen door de gemeenteraad worden vastgesteld. Het college stelt de raad voor de belastingverordeningen 2018 vast te stellen.

    Bijlagen

  8. A.4

    In maart 2017 start de accountantscontrole van de jaarrekening 2017. De basis hiervoor is het toetsingskader in het Controleprotocol, dat vooraf door de raad wordt vastgesteld. Dat toetsingskader houdt in dat de raad de controlenormen vaststelt inclusief een opsomming van wetten en verordeningen. Deze opsomming is terug te vinden in de bijlage ‘normenkader’. Op basis van deze normen is de interne controle ingericht. De accountant toetst de uitvoering van deze interne controlemaatregelen aan de hand van het toetsingskader, het controleprotocol en de interne controleplannen. Het college stelt de raad voor het Controleprotocol Winterswijk 2017 vast te stellen.

  9. A.5

    Conform artikel 14 van de Archiefverordening van de gemeente Winterswijk brengt de gemeentearchivaris verslag uit omtrent de uitoefening van het toezicht op de informatiehuishouding aan het college van Burgemeester en Wethouders. Het college dient hieromtrent op zijn beurt verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad volgens artikel 17 van bovengenoemde verordening. Het college stelt de raad voor kennis te nemen van de verantwoording.

  10. A.6

    In de Gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107e is bepaald dat de raad de werkgever (het bevoegd gezag) is van de griffier en de medewerkers van de griffie.
    Voor zowel de griffier als de medewerkers van de griffie is de arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Winterswijk de geldende arbeidsvoorwaardenregeling. Deze arbeidsvoorwaardenregeling vloeit grotendeels voort uit de CAR-UWO, de ‘cao voor gemeenten’. Een wijziging in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling krijgt pas rechtskracht op het moment dat ze door het bevoegd gezag is vastgesteld. Op dit moment zijn in de CAR-UWO wijzigingen aangekondigd die doorwerken in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling. Voordat deze wijzigingen voor de griffier en de medewerkers van de griffie van toepassing zijn, moeten deze door de raad worden vastgesteld. Het college stelt de raad voor in te stemmen met deze wijziging.

  11. A.7

    In de Gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107e is bepaald dat de raad de werkgever (het bevoegd gezag) is van de griffier en de medewerkers van de griffie. Voor zowel de griffier als de medewerkers van de griffie is de arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Winterswijk de geldende arbeidsvoorwaardenregeling. Deze arbeidsvoorwaardenregeling vloeit grotendeels voort uit de CAR-UWO, de ‘cao voor gemeenten’. Een wijziging in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling krijgt pas rechtskracht op het moment dat ze door het bevoegd gezag is vastgesteld. Op dit moment zijn in de CAR-UWO wijzigingen aangekondigd die doorwerken in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling. Voordat deze wijzigingen voor de griffier en de medewerkers van de griffie van toepassing zijn, moeten deze door de raad worden vastgesteld. Het college stelt de raad voor in te stemmen met deze wijziging.

  12. A.8

    Namens de winkeliers in het centrum heeft de ABH Cityvereniging gevraagd om de verordening zodanig te wijzigen dat ook de winkels in het centrum op bepaalde feestdagen geopend mogen zijn. Voorts heeft Obelink Vrijetijdsmarkt gevraagd om op alle zondagen in de periode van 1 april tot 1 september geopend te mogen zijn. Het college stelt de raad voor de ‘Winkeltijdenverordening Winterswijk 2014’ zodanig te wijzigen dat: de vrijstelling in artikel 2 voor de winkelopenstelling op Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag ook geldt voor winkels in het centrum, en aan artikel 3 betreffende vrijstellingen voor bepaalde branches wordt toegevoegd dat winkels in vrijetijds- en recreatie-artikelen geopend mogen zijn op alle zondagen in de periode van 1 maart tot 1 september.

  13. A.9

    Op grond van de ‘Verordening inzake het toekennen van een financiële bijdrage aan de raadsfracties 2014’ kreeg elke raadsfractie jaarlijks een bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Deze bijdrage bestond uit een vast bedrag van € 1500,- per fractie, vermeerderd met een bedrag van € 150,- per raadslid uit de fractie. Elke fractie moet achteraf aan de raad verantwoording afleggen over de besteding van haar budget. Het presidium stelt de raad voor in te stemmen met de door de fracties afgelegde verantwoording over de besteding van de fractiebudgetten in het tweede tot en met vierde kwartaal van 2014, 2015 en 2016.

  14. B
    Bespreekstukken
  15. B.10

    De Energievisie Winterswijk is door de gemeenteraad op 29 juni 2017 vastgesteld. De Energievisie bevestigt de ambitie van de gemeente om in 2030 energieneutraal te worden, bevat enkele kaders daarvoor (o.a. definitie energieneutraal, geen wind op land in Winterswijk, aandacht voor het landschap, et cetera) en benoemt de 4 leidende principes waarlangs Winterswijk energieneutraal wil worden. Op basis van deze energievisie is gezocht naar een ‘passende energiemix’. Het college stelt de raad voor deze energiemix vast te stellen.

  16. B.11

    Op verzoek van de gemeenteraad van Winterswijk heeft de Rekenkamercommissie AOGW (Aalten, Oost Gelre en Winterswijk) een onderzoek uitgevoerd naar het sportbeleid. De commissie Samenleving stelt de raad voor het rapport ‘Gezamenlijk investeren in Sport en mét Sport’ van de Rekenkamer AOGW voor kennisgeving aan te nemen en de aanbevelingen voor nadere uitwerking aan het college voor te leggen.

  17. B.12

    Op verzoek van de gemeenteraad van Winterswijk heeft de Rekenkamercommissie AOGW een onderzoek uitgevoerd naar het strategische gehalte en het functioneren van de ICT-functie van de gemeente Winterswijk. De commissie Samenleving stelt de raad voor het rapport ‘Inspelen op de digitale revolutie in gemeente Winterswijk’ van de Rekenkamercommissie AOGW voor kennisgeving aan te nemen en de genoemde aanbevelingen in het raadsvoorstel voor nadere uitwerking aan het college voor te leggen.

  18. B.13

    Een goede samenwerking tussen gemeenteraad en burgemeester is van belang voor de kwaliteit van het bestuur van een gemeente. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken adviseert de raad daarom regelmatig klankbordgesprekken te voeren met de burgemeester. Voorgesteld wordt een commissie vanuit de raad te vormen die de klankbordgesprekken met de burgemeester voert. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van deze commissie worden geregeld in een verordening. Het presidium stelt de raad voor een commissie klankbordgesprek burgemeester en raad in te stellen op grond van artikel 84 van de Gemeentewet en de verordening klankbordgesprek burgemeester en raad vast te stellen. Tot slot stelt het presidium de raad voor mevrouw I.T.F. klein Gunnewiek, mevrouw E.S.F. Schepers-Janssen en de heer H.J. Tannemaat te benoemen als leden van de commissie klankbordgesprek burgemeester en raad.

  19. B.14

    SDOA heeft vanaf de start in 2010 een stevige ontwikkeling en groei doorgemaakt, daarom vonden de colleges van de deelnemende gemeenten het zinvol om te onderzoeken of de bestaande inrichting en structuur nog voldoende flexibel en toekomstbestendig waren. Radar advies heeft hiervoor opdracht gekregen. Het Dagelijks bestuur van SDOA heeft inmiddels een standpunt ingenomen over de adviezen van Radar en een voorstel gemaakt waar het Algemeen Bestuur op 23 december een besluit over zal nemen. Het college stelt de raad voor als zienswijze in het Algemeen Bestuur van SDOA naar voren te brengen dat Winterswijk niet instemt met de door het Dagelijks Bestuur van SDOA voorgestelde verdeling van de bedrijfsvoeringskosten, maar dat wij vasthouden aan het advies van Radar om de bedrijfsvoeringskosten te verdelen op grond van het aantal uitkeringsgerechtigden en het aantal inwoners per gemeente. Daarnaast stelt het college voor niet in te stemmen met de begrotingswjiziging 2017 en 2018.

  20. B.15

    Op verzoek van de VVD-fractie wordt voorgesteld het commissielidmaatschap van de heer S. te Selle en de heer N.T. Janssen te beëindigen. De VVD-fractie verzoekt de mevrouw T.E.K.A. van der Linden-Plass en de heer G.J.C. Lucas te benoemen tot lid van de commissie Ruimte en de heer D. Scholts te benoemen tot plaatsvervangend lid van de commissie Samenleving.