Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 28 mei 2025

19:30 - 23:30
Locatie

Raadhuis, mevr. Kuipers-Rietbergplein 1

Voorzitter
Burgemeester B.J.J. Bengevoord
Toelichting

* Deze agenda is in bewerking. Na de algemene raadscommissie is bekend welke onderwerpen als akkoordstuk zullen worden behandeld in deze raadsvergadering.
* U bent als publiek van harte welkom om deze vergadering bij te wonen. Zodra de zaal vol is, kunt u de vergadering op een scherm in de trouwzaal volgen of via de livestream op www.winterswijk.nl/gemeenteraad (klik op ‘uitzending bekijken’).
* Insprekers kunnen zich tot aanvang van de vergadering aanmelden bij de raadsgriffie via griffie@winterswijk.nl of telefonisch (0543) 543 543. U kunt alleen inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen (inspreken over geagendeerde onderwerpen is alleen mogelijk tijdens de algemene raadscommissie, doorgaans twee weken voorafgaand aan de raadsvergadering).

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 4

    Inspreken tijdens de raadsvergadering is alleen mogelijk over niet-geagendeerde onderwerpen.

  5. 6

    Na de algemene commissievergadering voorafgaand aan deze raadsvergadering is bekend welke onderwerpen als akkoordstuk worden behandeld in deze raadsvergadering.

  6. 7

    Over deze agendapunten vindt beraadslaging plaats in de raadsvergadering.

  7. 7.B.1

    De gemeente Winterswijk heeft een bestemmingsreserve Instandhouding Voorzieningen. Met de inzet van deze bestemmingsreserve streeft de gemeente het in stand houden van bepaalde voorzieningen, waaronder de Storm. Theater de Storm doet met haar aanvraag een beroep op de bestemmingsreserve Instandhouding Voorzieningen van de gemeente Winterswijk. De aanleiding is de technische staat van het theater en de installaties. De investering leidt tot een toekomstbestendige huisvesting voor Theater de Storm voor tenminste de komende 10 jaar. Bijkomend voordeel is dat de investering ook leidt tot kansen om de exploitatie toekomstbestendig te maken en het maatschappelijk rendement te verhogen. Het college stelt de raad voor om een bedrag van maximaal € 3.975.000 beschikbaar te stellen ten behoeve van de instandhouding van het Theater de Storm.

  8. 7.B.2

    Binnen de gemeente Winterswijk spelen meerdere vragen met betrekking tot mobiliteit. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de bereikbaarheid van het centrum, de doorstroming op de hoofdwegen en veiligheid voor alle weggebruikers. Het is van belang dat de verschillende opgaven worden samengebracht in een actueel en integraal mobiliteitsplan. Het mobiliteitsplan houdt niet alleen rekening met actuele ontwikkelingen en trends, maar ook met lokale, regionale en landelijke beleidskaders. Door de opgaven te bundelen in een integraal mobiliteitsplan, wordt een kader en richting geboden, samen met een uitvoeringsprogramma op hoofdlijnen en aandachtspunten die gericht zijn op het verbeteren van de mobiliteit in de gemeente. De visie vormt de opmaat voor het op te stellen mobiliteitsplan; het biedt de kaders en geeft de denkrichtingen weer. Het college stelt de raad voor om Het 'Mobiliteitsplan Winterswijk, Deel A: Visie op de mobiliteit, Op weg naar 2040' vast te stellen.

  9. 7.B.3

    De gemeenteraad heeft tijdens de begrotingsbehandeling op 2 november 2023 een amendement aangenomen. Het amendement voorziet erin dat het stopzetten van het project 'Armoedevrij Winterswijk' binnen de begroting wordt gecompenseerd door in 2024 een incidenteel bedrag van €50.000,- beschikbaar te stellen. Dit bedrag is mede bestemd voor de ontwikkeling van een concreet plan om de doelstelling 'Winterswijk Armoedevrij 2040' te realiseren. Het beleidsplan dient daarbij als leidraad voor acties en interventies die bijdragen aan het bereiken van een armoedevrije status in 2040. De nadruk ligt hierbij op preventieve initiatieven en maatregelen, zodat armoedeproblematiek zoveel mogelijk in een vroeg stadium wordt aangepakt. Het voorliggende beleidsplan 'Armoedevrij Winterswijk 2040' sluit aan bij de visie, ambities en verandersporen van de visie sociaal domein 'Wij Winterswijk 2025-2033'. Het college stelt de raad voor om het beleidsplan 'Armoedevrij Winterswijk 2040' vast te stellen en de incidentele gelden ad € 50.000 te besteden voor versterking van het netwerk en nader onderzoek naar data armoede.

  10. 7.B.4

    De ontwikkeling van het woningbouwproject Parallelweg-Narcisstraat is al enige jaren in voorbereiding. Op 28 oktober 2021 nam de gemeenteraad het amendement A19 aan en is aan de begroting 2022-2025 toegevoegd: “We zetten in op de ontwikkeling van de terreinen aan de Narcisstraat als toekomstige woonwijk’’. Vervolgens is op 22 juni 2022 door het college niet-negatief geoordeeld over de voorgestelde planontwikkeling naar wonen en is daarna de koopovereenkomst tussen de planontwikkelaar en gemeente Winterswijk gesloten. Het college (d.d. 22 augustus 2023) en de gemeenteraad (d.d. 28 september 2023) hebben het stedenbouwkundig plan & bijbehorend woningbouwprogramma unaniem goedgekeurd. Op 20 december 2023 is het ontwerpbestemmingsplan 'Parallelweg-Narcisstraat' zes weken ter inzage gelegd. Dit ontwerp bestond uit 74 woningen, variërend in omvang, typologie en prijsstelling. Hierop is één zienswijze ingediend. Deze heeft geleid tot een aantal wijzigingen in het vast te stellen bestemmingsplan, waaronder het aantal woningen (nu 70 woningen). Het college stelt de raad voor om de 'Nota zienswijzen Parallelweg-Narcisstraat' vast te stellen en het bestemmingsplan ‘Parallelweg-Narcisstraat’ gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

  11. 7.B.5

    Na het vertrek van wethouder Fleuren dient door de raad een externe vertegenwoordiging van de gemeente Winterswijk opnieuw te worden vastgesteld. Hierbij gaat het om een WGR-samenwerkingsverband (EUREGIO) waarbij benoeming van de gemeentelijke vertegenwoordiging gebeurt door de raad van de deelnemende gemeenten. Het college stelt de raad voor om Wethouder Schepers-Janssen te benoemen als plaatsvervangend lid van het Algemeen Bestuur van de EUREGIO.

  12. 7.B.6

    Op 25 maart 2025 ontving het college de jaarstukken 2024 en programmabegroting 2026 van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL). De programmabegroting maakt onderdeel uit van de meerjarenbegroting 2026-2029. Het ECAL voert voor de gemeenten twee taken uit. De archieftaak omvat het onderhouden en beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten. De publiekstaak omvat het ontsluiten van archiefbescheiden in de breedste zin van het woord met de inwoners en bezoekers als doelgroep. Zoals gebruikelijk met de begrotingen van gemeenschappelijke regelingen worden gemeenteraden van de aangesloten gemeenten in de gelegenheid gesteld hun zienswijze kenbaar te maken. Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de jaarstukken 2024 en de programmabegroting 2026 van het ECAL en geen zienswijze in te dienen voor de programmabegroting 2026 van het ECAL.

  13. 7.B.7

    Door de Rekenkamer AOGW is onderzoek gedaan naar preventie en vroegsignalering in de jeugdhulp in de drie gemeenten. Concreet betekent dit of met onderzoek kan worden aangegeven wat preventie en vroegsignalering ter voorkoming van jeugdhulp heeft opgeleverd en kan opleveren. Het rapport met conclusies en aanbevelingen is gebaseerd op het onderzoek dat in opdracht van de rekenkamer is uitgevoerd door het Verwey-Jonker Instituut uit Utrecht. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode van december 2023 tot oktober 2024. Het rapport bevat naast het hoofdrapport een managementsamenvatting, waarin in het kort de opzet en de resultaten van het onderzoek zijn weergegeven.
    De gemeenten werken rond vroegsignalering en preventie onder andere samen via het Ondersteuningsteam Oost Achterhoek (OT) en het Preventie Platform Jeugd (PPJ). De onderzoeksresultaten wijzen erop dat er veel aandacht is voor preventie en vroegsignalering en er is een hele mooie basis gelegd met het werken via het OT en PPJ om jeugdhulp te voorkomen. Uit het onderzoek echter komt naar voren dat de volledige potentie van OT en PPJ nog niet wordt benut. Tevens blijft het van belang dat de betrokken gemeenten blijven investeren in verbeteren van de samen­werking en benutten van de potentie van de bestaande platformen, maar ook dat ze de inzichten uit dit onderzoek gebruiken om verder te werken aan het bereiken en inzichtelijk maken van de gewenste effecten in preventie en vroegsignalering van jeugdhulp. Op basis van de resultaten, inzichten en conclusies uit het onderzoek zijn vijf aanbevelingen benoemd en worden er twee aandachtspunten meegegeven, waaronder een gericht aan de gemeenteraden. De klankbordgroep Rekenkamer AOGW stelt de raad voor (1) de bevindingen uit het rekenkameronderzoek voor kennisgeving aan te nemen, (2) de aanbevelingen uit het rekenkameronderzoek over te nemen en (3) deze aanbevelingen door het college van Burgemeester en Wethouders uit te laten werken.

  14. 8
    Vragen over de actualiteit
  15. 9
    Sluiting