Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Algemene raadscommissie

donderdag 11 september 2025

20:00 - 23:59
Locatie

Raadhuis, mevr. Kuipers-Rietbergplein 1

Voorzitter
Wim Elferdink
Toelichting

** Let op: aanvang 20.00 uur **
* Publiek is van harte welkom bij de vergadering aanwezig te zijn. De vergadering is ook via een livestream te volgen (of later terug te zien) op https://winterswijk.raadsinformatie.nl, klik vervolgens op ‘Uitzendingen’.
* Insprekers kunnen zich tot 18.30 uur aanmelden bij de raadsgriffie via griffie@winterswijk.nl of telefonisch (0543-543 543). U kunt alleen inspreken over een onderwerp dat op de agenda van de raadscommissie staat (wilt u een niet-geagendeerd onderwerp aan de orde stellen? Dat kan alleen bij de raadsvergaderingen, doorgaans twee weken na de algemene raadscommissie).

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3

    Inspreken tijdens de algemene raadscommissie is alleen mogelijk over raadsvoorstellen die op de agenda staan.

  4. 4

  5. 5

  6. 6

    Veel Winterswijkse vrijwilligersorganisaties ontvangen jaarlijks een subsidie van de gemeente. Aanvragen van met name de kleinere subsidies kost veel administratief werk, zowel door de verenigingen/ stichtingen zelf (aanvraag en verantwoording) alsook ambtelijk (toetsing, beoordeling, verlening en vaststelling). Dit leidt tot relatief hoge administratieve lasten in verhouding tot de hoogte van de subsidie (die veelal niet afhankelijk is van geleverde prestaties of financiële resultaten). Uit een enquête in 2024 blijkt dat veel verenigingen een grote lastendruk ervaren vanuit verschillende regelingen. Lokaal kan worden bijgedragen aan het verminderen van (administratieve) lasten, waardoor vrijwilligers worden ontzien. Met dit initiatiefvoorstel wordt voorgesteld gemeentelijke subsidieregels aan te passen zodat subsidie tot maximaal € 15.000 voor meerdere jaren (voor een periode van 3 jaar) toegekend kunnen worden. Het gaat dan om subsidies aan een limitatief op te stellen lijst vrijwilligersorganisaties (verenigingen en stichtingen), waarmee al een jaarlijkse subsidierelatie bestaat. De subsidies worden toegekend onder de voorwaarde dat de gemeenteraad de budgetten voor de subsidies jaarlijks beschikbaar stelt bij de vaststelling van de programmabegroting voor het jaar erop. Hierdoor behoudt de gemeenteraad de mogelijkheid om, indien nodig of gewenst, budgetten bij te stellen.

  7. 7

    In 2023 is de huidige Algemene subsidieverordening (ASV) 2023 vastgesteld door de gemeenteraad. In vergelijking met de Algemene subsidieverordening van 2023 zijn er met name technische wijzigingen verwerkt, waardoor de voorliggende Algemene subsidieverordening beter aansluit bij de uitvoeringspraktijk. Het college stelt de raad voor de Algemene subsidieverordening Winterswijk 2025 vast te stellen.

  8. 8

    Op 2 juli werd Winterswijk getroffen door een valwind. Woningen, schuren en karakteristiek klein erfgoed raakten beschadigd. Ook het coulisselandschap kreeg het zwaar te verduren. Houtwallen, erfbeplanting en honderden bomen waren niet bestand tegen het natuurgeweld. Dit heeft vervolgens zijn weerslag gehad op wegen, kabels en leidingen. Ook hier was de schade aanzienlijk. Hoewel met het beëindigen van de crisissituatie en het verrichten van het eerste noodzakelijke herstel al veel werk is verzet, is de weg van herstel nog lang. In de Startnotitie herstel stormschade Winterswijk wordt een eerste aanzet gegeven voor een meerjarig herstel (2025-2029). Het doel is om maatschappelijke meerwaarde re realiseren, waarbij het cultuurlandschap in een betere staat wordt gebracht dan voor de storm en sociale cohesie wordt versterkt. Er wordt een gefaseerde aanpak voorgesteld. Het college stelt de raad voor (1) kennis te nemen van de Startnotitie herstel stormschade Winterswijk, (2) de financiële consequenties als gevolg van de stormschade te verwerken in de 2e Bestuursrapportage 2025 en (3) het Beheerplan Laanbomen 2017-2031 én de Beleidsvisie voor Landschap en Biodiversiteit als kader te hanteren waarbinnen uitwerking van het Plan van aanpak moet plaatsvinden.

  9. 9

    Fijnder, het Werkleerbedrijf Oost-Achterhoek, voert in het kader van de Gemeenschappelijke regeling de taken uit op het gebied van Werk en Inkomen voor de gemeenten Winterswijk, Oost Gelre en Berkelland. Fijnder heeft op 26 mei 2025 de eerste bestuursrapportage 2025 aan de deelnemende gemeenten toegezonden. Het Algemeen Bestuur van Fijnder stelt vervolgens deze eerste bestuursrapportage 2025 vast op 8 september 2025 onder voorbehoud van een eventuele zienswijze van de gemeenteraad d.d. 25 september 2025. Op grond van artikel 35, lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen kunnen de gemeenteraden aan het Dagelijks Bestuur van Fijnder hun zienswijze op deze eerste bestuursrapportage 2025 kenbaar maken. De eerste bestuursrapportage 2025 is in nauw overleg met de drie gemeenten opgesteld. Het college stelt voor geen zienswijze in te dienen op de eerste bestuursrapportage 2025 van Fijnder.

  10. 10

    Sinds 2025 werken de drie gemeenten Aalten, Oost Gelre en Winterswijk samen op het gebied van erfgoed. We stelden erfgoednota's op, met de titel Wi-j doet 't samen. Dat deden we voor de perioden 2027-2020 en 2021-2024. Door met z'n drieën projecten te doen, bereikten we meer dan we los van elkaar hadden gedaan. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoek naar historische interieurs, de energie-scans en de kerkenvisie Oost Achterhoek. Ook konden we samen provinciale en landelijke subsidies aantrekken en projecten een regionaal (bovenlokaal) karakter geven. De samenwerking willen we met het nieuwe erfgoedbeleid voortzetten. Hiertoe is de Erfgoednota Oost Achterhoek 2025 opgesteld. Wij willen samen met onze partners blijven werken aan het behouden en versterken van ons erfgoed. Op 10 juni 2025 hebben de colleges van de drie gemeenten de concept erfgoednota Oost Achterhoek 2025 vastgesteld, daarna heeft de nota tot 18 juli 2025 ter inzage gelegen. Verder zijn alle partners die betrokken zijn bij de totstandkoming van de nota gevraagd om input te leveren voor het uitvoeringsprogramma 2025-2027. De reacties hebben niet geleid tot inhoudelijke aanpassing van de nota maar worden concreet meegenomen in het uitvoeringsprogramma. Het college stelt de raad voor de Erfgoednota Oost Achterhoek 2025 vast te stellen.

  11. 11

    De huidige gedragscode integriteit voor politieke ambtsdragers is vastgesteld op 20 december 2011 en behoeft enige aanpassing en actualisatie. Tot op heden heeft de gemeente Winterswijk een gedragscode integriteit voor alle politieke ambtsdragers. In de nieuwe gedragscode worden de gedragscodes voor college en raads- en commissieleden gescheiden, conform het advies van de VNG. Goed bestuur is integer bestuur. Ons democratische systeem en de democratische processen kunnen niet zonder integer functionerende organen en functionarissen. Integriteit van collegeleden verwijst naar de zorgvuldigheid die zij moeten betrachten bij het invullen van hun rol in de democratische rechtsstaat. Dat betekent de verantwoordelijkheid nemen die met de functie samenhangt en bereid zijn verantwoording af te leggen, aan collega-bestuurders en/of (leden van) de volksvertegenwoordiging en bovenal aan de burger. In de democratische rechtsstaat dient een ieder zich te houden aan de wetten en regels die op democratische wijze zijn vastgesteld. De gedragscode is een richtsnoer voor het handelen van collegeleden en heeft tot doel hen te ondersteunen bij de invulling van hun verantwoordelijkheid voor de integriteit van het openbaar bestuur. Het college stelt de raad voor (1) de gedragscode integriteit voor politieke ambtsdragers van de gemeente Winterswijk 2012 in te trekken en (2) de gedragscode integriteit College van B&W gemeente Winterswijk 2025 vast te stellen.

  12. 12
    Rondvraag
  13. 13
    Sluiting