Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 24 februari 2022

19:30
Locatie

Digitaal via Zoom

Voorzitter
Burgemeester J. Bengevoord
Toelichting

Deze raadsvergadering vindt digitaal plaats.


Publiek kan deze raadsvergadering live volgen op via de website www.winterswijk.nl/gemeenteraad, vervolgens kiest u voor ‘uitzending bekijken’.


Insprekers kunnen zich tot donderdag 24 februari 2022 15.30 uur aanmelden bij de raadsgriffie via griffie@winterswijk.nl of telefonisch (0543) 543 543.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Moties

    Titel
    Steunbetuiging Oekraïne
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3
    Mededelingen
  4. 4
    Spreekrecht burgers
  5. 5
    Vragenhalfuurtje voor raadsleden
  6. 6
    Open debatronde
  7. A
    Akkoordstukken
  8. A.1

    Het Dagelijks Bestuur van de GGD verzoekt de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten om ten aanzien van de Uitgangspuntennota 2023 eventuele zienswijzen vóór 1 maart 2022 toe te zenden. De zienswijzen worden betrokken bij het opstellen van de Programmabegroting 2023 die op 12 april 2022 in concept aan de raden wordt toegezonden. Ook ten aanzien van deze concept Programmabegroting kunnen gemeenten hun zienswijzen indienen. Het college stelt de raad voor om kennis te nemen van de Uitgangspuntennota begroting 2023 van de GGD Noord- en Oost-Gelderland. Daarnaast wordt voorgesteld een zienswijze in te dienen.

  9. A.2

    Op grond van artikel 25 van de Leerplichtwet 1969 1969 informeren burgemeester en wethouders de raad jaarlijks over de resultaten betreffende de handhaving van de leer- en kwalificatieplicht en de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) van het afgelopen schooljaar. Het jaarverslag is een gezamenlijk verslag van de negen gemeenten die onderdeel uitmaken van de RMC Regio Achterhoek en het RMC, samenwerkend onder de naam LerenWerkt. Het college stelt de raad voor het regionaal LerenWerkt jaarverslag leer- en kwalificatieplicht en RMC 2020-2021 voor kennisgeving aan te nemen.

  10. A.3

    De raad heeft op 16 december 2021 de Verordening sociaal domein Winterswijk 2022 vastgesteld. Een aantal wijzigingen in de Verordening sociaal domein Winterswijk 2022 kwamen voort uit besluitvorming van het Dagelijks Bestuur van de Sociale Dienst Oost Achterhoek. Per abuis is één van deze wijzigingen niet volledig overgenomen. Dit betreft artikel 9.2.6 van de Verordening sociaal domein. Om dit te herstellen moet de Verordening sociaal domein Winterswijk 2022 worden gewijzigd met terugwerkende kracht per 1 januari 2022. Het college stelt de raad voor om artikel 9.2.6 van de Verordening sociaal domein Winterswijk 2022 te wijzigen met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022.

  11. A.4

    Met het toekennen van burgercheques brengt de raad zijn waardering tot uitdrukking voor initiatieven van burgers die leiden tot een verbetering van de leefbaarheid, veiligheid of sociale samenhang van de straat, wijk of gemeenschap van de aanvrager(s). De werkgroep burgercheques heeft over de 2e helft van 2021 één aanvraag voor een burgercheque ontvangen. De werkgroep stelt de raad voor deze aanvraag toe te kennen.

  12. A.5

    Op 4 oktober 2021 heeft het veiligheidsberaad het principebesluit genomen tot het oprichten van een stichting risicobeheer. Deze stichting adviseert veiligheidsregio`s op het thema risicobeheer rondom ongevallen en schade en koopt verzekeringen in. De veiligheidsregio dient een besluit te nemen of zij deze stichting wil oprichten en daar aan deel te nemen. Het algemeen bestuur van de veiligheidsregio is bevoegd tot het oprichting van en het deelnemen aan een stichting. De raden krijgen de gelegenheid om wensen of bedenkingen in te brengen bij het algemeen bestuur. Het college stelt de raad voor om geen zienswijze in te brengen.

  13. A.6

    Voor de mogelijke oprichting en deelname aan de stichting risicobeheer is een wijziging van de gemeenschappelijke regeling nodig. De deelnemende gemeenten hebben de afspraak gemaakt om het oprichten van en het deelnemen aan privaatrechtelijke rechtspersonen door de VNOG per oprichting/deelname op te nemen in de gemeenschappelijke regeling, met een wijziging van artikel 5 van de regeling. Voor de wijziging van de regeling moet door de gemeenteraad toestemming worden verleend. Het college stelt de raad voor toestemming te verlenen aan het college om namens Winterswijk in te stemmen met de wijziging Gemeenschappelijke Regeling VNOG.

  14. A.7

    In Nederland kennen we de Suppletieregeling Explosieven. Dit is een regeling op het gebied van de financiering van het opsporen en ruimen van explosieven vanuit het Gemeentefonds. Alleen gemeenten kunnen jaarlijks een aanvraag indienen voor een bijdrage. De bevoegdheid voor het indienen van een dergelijk verzoek, ligt bij de gemeenteraad. Het college stelt de raad voor een suppletie-uitkering ten behoeve van niet ontplofte explosieven uit het Gemeentefonds aan te vragen voor een bedrag van € 2.992 bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  15. B
    Bespreekstukken
  16. B.8

    Het project Cultuurkwartier heeft als doel een levendige omgeving te realiseren die uitnodigt tot ontmoeten, verblijven en te beleven. Na beëindiging van de samenwerking met Explorius heeft een ambtelijke werkgroep het Plan van aanpak Herstart Cultuurkwartier opgesteld. De cultuurpartners hebben met behulp van een externe adviseur een functioneel programma van eisen opgesteld waarin hun visie en ambities zijn vastgelegd. Het college stelt de raad voor om twee ontwikkelvarianten voor het WoooW cultuurgebouw verder uit te werken, inclusief bijbehorende gebiedsexploitaties en stedenbouwkundige kaders.

  17. B.9

    per uur in de bebouwde kom als leidend principe zou moeten gelden. Over het algemeen vloeit het snelheidsregime logisch voort uit de functie van de weg en sluit goed aan op de beleving en verwachting van de weggebruikers en omwonenden. Toch is er soms sprake van onduidelijkheden of tegengestelde belangen. Dit leidde de laatste jaren tot vragen en discussies over welke snelheid waar moet gelden, bijvoorbeeld als er besloten moet worden over herinrichting van wegen en straten. Het college stelt de raad voor om te kiezen voor een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op wegen binnen de bebouwde kom, tenzij er gegronde redenen zijn om voor 50 km/u te (blijven) kiezen volgens het afwegingskader en te kiezen voor een maximum snelheid van 30 km/u op de Groenloseweg en dit als uitgangspunt te hanteren bij de inrichting en aanbesteding van de geplande werkzaamheden in 2022.

  18. B.10

    Medio 2021 is de gemeente benaderd of zij interesse heeft het pand gelegen aan de Hanekampweg 33+33a aan te kopen. Afgelopen maanden zijn er onderhandelingen gevoerd en is op ambtelijk niveau overeenstemming bereikt met de verkoper over de verkoopvoorwaarden. Het pand maakt onderdeel uit van het gebied Dennenoord en vormt door de ligging en omvang de entree tot het bedrijventerrein waarin de gemeente afgelopen jaren diverse percelen heeft gekocht. Het college stelt de raad voor om in te stemmen met de aankoop, onder gestelde voorwaarden in het raadsvoorstel, van Hanekampweg 33+33a en hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van € 747.500.

  19. B.11

    Er is een bezwaarschrift ingediend tegen het besluit van de gemeenteraad van 23 september 2021, waarbij de locatie Misterweg is aangewezen als ontwikkellocatie voor nieuw bedrijventerrein. De bezwaarschriftencommissie heeft geadviseerd dit bezwaarschrift niet ontvankelijk te verklaren, omdat dit geen besluit is waartegen een bezwaarschrift kan worden ingediend. Omdat het bezwaar is gericht tegen een besluit van de gemeenteraad, moet de raad ook een beslissing nemen op het bezwaarschrift. Het college stelt de raad voor het advies van de bezwaarschriftencommissie over te nemen, het bezwaarschrift niet-ontvankelijk te verklaren en daarom geen dwangsom te verbeuren.

  20. B.12

  21. B.13

    Moties

    Titel
    Regentonactie
  22. C
    Sluiting