- Locatie
Raadhuis, mevr. Kuipers-Rietbergplein 1
- Voorzitter
- Wim Elferdink
- Toelichting
-
Publiek is van harte welkom bij de vergadering aanwezig te zijn. De vergadering is ook via een livestream te volgen (of later terug te zien) op https://winterswijk.raadsinformatie.nl, klik vervolgens op ‘Uitzendingen’.
Insprekers kunnen zich tot donderdag 7 december 18.30 uur aanmelden bij de raadsgriffie via griffie@winterswijk.nl of telefonisch (0543-543 543).
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2Vaststelling agenda
-
3Inventarisatie spreekrecht publiek
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
-
6
Aanleiding voor het wijzigen van de samenwerkingsregeling Regio Achterhoek is de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) per 1 juli 2022. Hierover is de Regio Achterhoek op 19 april 2022 per brief door de minister van BZK geïnformeerd. Een aantal wijzigingen in de Wgr moeten worden verwerkt in de samenwerkingsregeling Regio Achterhoek. Het college stelt de raad voor om geen zienswijzen in te dienen op de ontwerp wijzigingen van de samenwerkingsregeling.
Bijlagen
-
7
Op 10 oktober jl. heeft het algemeen bestuur van de Regio Achterhoek het verzoek van de gemeente Montferland ontvangen om per 1 januari 2024 toe te treden tot de samenwerking binnen de Regio Achterhoek, zoals vastgelegd in de samenwerkingsregeling Regio Achterhoek. In het voortraject heeft vanuit het algemeen bestuur en de Achterhoek Board een stuurgroep meermaals overleg gehad met de gemeente Montferland. Het college stelt de raad voor om (1) geen zienswijze in te dienen wat betreft de toetreding van Montferland tot de gemeenschappelijke regeling Regio Achterhoek, (2) toestemming te verlenen voor de toetreding van Montferland tot de gemeenschappelijke Regio Achterhoek alsmede voor de daarmee gepaard gaande wijziging van de regeling en (3) het Algemeen Bestuur van de Regio Achterhoek te verzoeken om toetreding van Montferland per 1 januari 2024 mogelijk te maken.
Bijlagen
-
8
Het voorzitterschap van de EUREGIO komt in januari 2024 vacant. Burgemeester Bengevoord heeft aangegeven zich kandidaat te willen stellen voor het voorzitterschap. Daartoe dient hij lid te zijn van het AB. Dit is nu niet het geval. Om de kandidaatstelling van burgemeester Bengevoord voor het voorzitterschap van de EUREGIO mogelijk te maken, dient de afvaardiging vanuit de gemeente Winterswijk in het AB van de EUREGIO te worden aangepast. Het college stelt de raad voor om (1) burgemeester Bengevoord te benoemen als lid van het AB van de EUREGIO en (2) de benoeming van wethouder Schepers als lid van het AB van de EUREGIO in te trekken.
Bijlagen
-
9
Naar aanleiding van de benoeming van wethouder Fleuren dient door de raad een externe vertegenwoordiging van de gemeente Winterswijk opnieuw te worden vastgesteld. Hierbij gaat het om een WGR-samenwerkingsverband waarbij de benoeming van de gemeentelijke vertegenwoordiging gebeurt zowel door de colleges als de raden van de deelnemende gemeenten. Het college stelt de raad voor om wethouder Fleuren te benoemen als plaatsvervangend lid van het Algemeen Bestuur van de EUREGIO.
Bijlagen
-
10
Voor de tweede maal dit jaar is een rapportage opgesteld over de voortgang van de begroting 2023. De eerste rapportage (Bestuursrapportage 2023) is in de raad van juni 2023 vastgesteld. Deze nu voorliggende eindejaarsrapportage 2023 informeert over de voortgang in het tweede deel van dit jaar. Tevens is de 2e financiële prognose verwerkt in het bericht. Daarin staat het financiële resultaat zoals dat in oktober van dit jaar voor 2023 voorzien wordt. Het college stelt de raad voor om (1) kennis te nemen van de voortgang van doelstellingen en activiteiten 2023, (2) de begroting 2023 te wijzigen op de financiële bijstellingen in de rapportage en (3) € 2.352.800 toe te voegen aan de reserve Doorgeschoven activiteiten en dit bedrag in 2024 te onttrekken aan die reserve en beschikbaar te stellen voor de oorspronkelijk besloten activiteiten.
Bijlagen
-
11
Zoals ieder jaar moeten ook dit jaar de belastingverordeningen voor het komende belastingjaar worden vastgesteld door de gemeenteraad. Bij het bepalen van de voorgestelde tarieven is aansluiting gezocht bij de Programmabegroting 2024-2027 (op 2 november jl. door de raad vastgesteld). Voor 2024 zijn de tarieven voor de reclamebelasting, marktgelden, de aanbiedingen voor het afval en de grafrechten gelijk gebleven. De tarieven voor het vastrecht afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, forensenbelasting, leges, riool- en waterzorgheffing en precariobelasting zijn verhoogd. Aangezien de opbrengst door de onroerende-zaakbelastingen (OZB) gefixeerd is, zijn de tarieven aangepast op basis van de geschatte wijzigingen van de WOZ-waardes. Het college stelt de raad voor de belastingverordeningen voor 2024 vast te stellen.
Bijlagen
-
12
Ieder half jaar wordt de Verordening sociaal domein opnieuw bekeken en op verschillende punten aangepast. Voor de Verordening sociaal domein 2024 zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd vanwege onder andere wettelijke verplichtingen en jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep. Daarnaast zijn ten dienste van de leesbaarheid en volledigheid een groot aantal tekstuele verhelderingen opgenomen. Het DB van Fijnder heeft een positief besluit genomen op de voorgestelde wijzigingen in de Verordening sociaal domein Winterswijk 2024 voor het deel van de bevoegdheden rondom de Participatiewet. Het college stelt de raad voor de Verordening sociaal domein Winterswijk 2024 vast te stellen per 1 januari 2024 onder gelijktijdige intrekking van de Gewijzigde verordening sociaal domein Winterswijk 2023.
Bijlagen
-
13
De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2011 moet vanwege nieuwe wet- en regelgeving herzien worden. Op 1 januari 2024 wordt namelijk de Algemene wet bestuursrecht aangevuld met een algemene nadeelcompensatieregeling en treedt als aanvulling hierop de Omgevingswet in werking. De wettelijke regelingen van nadeelcompensatie in de Algemene wet bestuursrecht en in de Omgevingswet zijn grotendeels uitputtend bedoeld. Slechts over enkele voornamelijk procedurele onderwerpen is het mogelijk - en nodig - om aanvullende regels op te stellen in een gemeentelijke verordening. Vanwege deze wijzigingen in de wet- en regelgeving stelt het college de raad voor de Verordening nadeelcompensatie gemeente Winterswijk 2024 vast te stellen, onder intrekking van de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade 2011.
Bijlagen
-
14
Woningcorporatie De Woonplaats exploiteert aan de Europalaan 112 sociale huurwoningen verdeeld over drie gebouwen die niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd. De woningen zijn verouderd en aan vervanging toe. De Woonplaats wil de woningen slopen en vervangen door nieuwbouw, en heeft een plan ontwikkeld voor de bouw van 132 nieuwe sociale huurwoningen verdeeld over vier gebouwen. Het beoogde plan past niet binnen het huidige bestemmingsplan. Op 4 juli 2023 heeft de raad besloten medewerking te verlenen aan het starten van een ruimtelijke procedure voor de herontwikkeling van de portiekflats aan de Europalaan. Het bestemmingsplan voor de vervangende nieuwbouw is in voorbereiding en wordt volgens planning nog in 2023 in procedure gebracht. Voorafgaand aan de vaststelling van dit bestemmingsplan moeten De Woonplaats en de gemeente een aantal afspraken contractueel vastleggen. Het college stelt de raad voor om (1) een budget van € 1.194.657 beschikbaar te stellen voor het bouw- en woonrijp maken van het terrein rondom de flats aan Europalaan 2 en (2) een budget van € 500.000 beschikbaar te stellen om een eventueel door de provincie voor dit project beschikbaar te stellen subsidie door te mogen beschikken aan De Woonplaats.
Bijlagen
-
15
Met de invoering van de Omgevingswet (Ow) is er sprake van een omgevingsplan van rechtswege. De bestaande regels uit onder andere onze bestemmingsplannen en beheersverordeningen (voor zover aanwezig) gaan over in het omgevingsplan. Voor initiatieven die niet passen binnen dit omgevingsplan kan - net zoals nu - het omgevingsplan aangepast worden of er kan een vergunning verleend worden voor het afwijken van het omgevingsplan (buitenplanse omgevingsplanactiviteitvergunning: bopa).
De Ow bepaalt dat het college bevoegd is voor het verlenen van de omgevingsvergunningen (ook al wijken die af van het omgevingsplan) en dat de raad bevoegd is voor het wijzigen van het omgevingsplan. De Ow biedt de gemeenteraad echter ook de mogelijkheid aan te geven voor welke bopa’s (= in afwijking van het omgevingsplan) zij als adviseur moet worden aangewezen. Daarnaast kan de gemeenteraad besluiten in welke situaties zij haar bevoegdheid tot het vaststellen van het omgevingsplan aan het college wil delegeren.
Het college stelt de raad voor om (1) vast te leggen in welke gevallen zij bindend advies geeft voordat een bopa kan worden verleend of geweigerd; (2) vast te stellen welke onderdelen tot het wijzigen en vaststellen van het omgevingsplan gedelegeerd worden aan het college van B&W, voor snellere besluitvorming; (3) de bruidsschat voor het omgevingsplan onverkort van toepassing te verklaren tot een nader te bepalen moment en (4) het moment van inwerkingtreding van dit besluit te bepalen.Bijlagen
-
16
Met de komende inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024 is het nodig om een aantal bestaande verordeningen op enkele punten te wijzigen. Het gaat hierbij om voornamelijk het aanpassen van wettelijke grondslagen, terminologie en formele verwijzingen. Deze juridisch-technische wijzigingen kunnen niet meer op zich laten wachten. Deze verordeningen moeten namelijk op deze punten worden aangepast zodat er onder de Omgevingswet mee kan worden doorgewerkt. Het college stelt de raad voor om de volgende wijzigingsverordeningen vast te stellen: Algemene Plaatselijke Verordening 2019; Erfgoedverordening gemeente Winterswijk 2019; Bomenverordening 2017; Afvalstoffenverordening Winterswijk 2015.
Bijlagen
-
17Rondvraag
-
18Sluiting