Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Algemene raadscommissie

donderdag 12 september 2024

19:30 - 23:30
Locatie

Raadhuis, mevr. Kuipers-Rietbergplein 1

Voorzitter
Wim Elferdink
Toelichting

* Publiek is van harte welkom bij de vergadering aanwezig te zijn. De vergadering is ook via een livestream te volgen (of later terug te zien) op https://winterswijk.raadsinformatie.nl, klik vervolgens op ‘Uitzendingen’.
* Insprekers kunnen zich tot 18.30 uur aanmelden bij de raadsgriffie via griffie@winterswijk.nl of telefonisch (0543-543 543).

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3
    Inventarisatie spreekrecht publiek
  4. 4

  5. 5

  6. 6

    Het ontwerpbestemmingsplan 'Mentinkweg 2a' heeft vanaf 20 december 2023 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Het bestemmingsplan voorziet in een vergroting van het bouwvlak om een uitbreiding van het ter plaatse aanwezige transformatorstation (nutsvoorziening) mogelijk te maken. Omdat het vermogen van het station toeneemt voorziet het plan tevens in een geluidszone industrielawaai. Gedurende de terinzagelegging zijn twee zienswijzen ontvangen, waarvan er één later is ingetrokken. De zienswijze is ongegrond. Het college stelt de raad voor (1) in te stemmen met de Nota zienswijzen en (2) het bestemmingsplan 'Mentinkweg 2a' gewijzigd vast te stellen.

  7. 7

    Op 22 december 2023 heeft de gemeente een omgevingsvergunningaanvraag ontvangen voor het planologisch mogelijk maken van 28 appartementen en een supermarkt van maximaal 1.650 m2 BVO aan de Kloetenseweg 58-70. Het bestemmingsplan ‘Kom Winterswijk 2011’ voorziet niet in de juiste bouw- en gebruiksregels om deze ontwikkeling mogelijk te maken. In de bestaande situatie was er een supermarkt en enkele buurtwinkels gevestigd. Door de huidige leegstand heeft het projectgebied en de aanwezige bebouwing een negatieve invloed op de ruimtelijke kwaliteit. Zowel vanuit het gemeentelijke beleid, maar ook vanuit een duidelijk signaal vanuit de omgeving, is er behoefte aan invulling van de bestaande supermarkt en daarmee het opkrikken van het voorzieningenniveau. Daarnaast bestaat een grote behoefte aan levensloopbestendige appartementen in het betaalbare huur- en koopsegment. De ontwikkeling voorziet daarmee in gewenste en noodzakelijke functies alsmede in een ruimtelijk – stedenbouwkundige kwaliteitsimpuls. Alvorens het college van burgemeester en wethouders (bevoegd gezag verlenen omgevingsvergunning) deze (ontwerp) omgevingsvergunning kan verlenen, is een (ontwerp) verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad noodzakelijk. Het college stelt de raad voor een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het planologisch mogelijk maken van het plan 'Kloetenseweg 58-70’ en deze als definitief aan te merken, indien blijkt dat hiertegen geen of geen inhoudelijk relevante zienswijzen zijn ingediend.

  8. 8

    Op 21 december 2023 heeft de gemeente een aanvraag omgevingsvergunning ontvangen voor de realisatie van 22 extra woningen binnen de gebiedsontwikkeling ‘Meddo-Roetendael plus’. Het bestemmingsplan ‘Meddo-Roetendael Plus’ is vastgesteld in 2009 en vormt het planologisch kader voor de ontwikkelingen ter plaatse. De ontwikkeling is in fases gegaan, fase 1 en 2 zijn reeds afgerond. Het bestemmingsplan heeft nog ruimte voor de toevoeging van 20 woningen. Dit zouden allen zeer grote kavels zijn met alleen vrijstaande woningen. Na overleg tussen de gemeente, Meddo’s Belang, omwonenden en de plaatselijke makelaar werd duidelijk dat juist een divers woningbouwprogramma voor verschillende doelgroepen (jong, oud, gezinnen etc.) wenselijk is. In plaats van 20 woningen is een stedenbouwkundig plan overeengekomen met in totaal 42 woningen. Voor 20 van deze woningen (fase 3) is in juli 2024 een omgevingsvergunning verleend conform het geldende bestemmingsplan. De overige 22 woningen passen niet binnen het geldende bestemmingsplan, afwijken is noodzakelijk. Alvorens het college van burgemeester en wethouders (bevoegd gezag verlenen omgevingsvergunning) deze (ontwerp) omgevingsvergunning kan verlenen, is een (ontwerp) verklaring van geen bedenkingen van de gemeenteraad noodzakelijk. Het college stelt de raad voor een ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het planologisch mogelijk maken van 22 nieuwbouwwoningen binnen 'Nieuw Gelle fase 4' en deze als definitief aan te merken, indien blijkt dat hiertegen geen of geen inhoudelijk relevante zienswijzen zijn ingediend.

  9. 9

    De ontwikkelaar heeft op 28 mei 2024 een verzoek gedaan om de afspraken over het woningbouwprogramma in de anterieure overeenkomst tussen de gemeente Winterswijk en de initiatiefnemers van het woningbouwplan Bumerhof (hierna: initiatiefnemers) aan te passen. Deze afspraken waren niet op te nemen in het inmiddels geldende bestemmingsplan ‘Bumerweg 9-11’, maar wel via het privaatrechtelijk spoor met een anterieure overeenkomst. Gemeente Winterswijk is zowel ambtelijk als bestuurlijk vanaf augustus 2023 met initiatiefnemers in gesprek omdat zij aangeven niet te kunnen voldoen aan de vastgelegde afspraken met betrekking tot het woningbouwprogramma. Dit betreft afspraken over de verhouding tussen koop en huur en maximale koop- en huurprijzen. Ook is in die periode gesproken over een mogelijke koppeling met de locatie Hazewind. Over de haalbaarheid en wenselijkheid van woningbouw op deze locatie heeft nog geen bestuurlijke besluitvorming plaatsgevonden. Deze koppeling is geen onderdeel van het verzoek. In de gesprekken met de initiatiefnemers zijn verschillende mogelijke aanpassingen van het woningbouwprogramma besproken, vooruitlopend op een definitief verzoek aan het college. Daarnaast hebben initiatiefnemers zich gericht tot de gemeenteraad. Tijdens de raadsvergadering van 25 april jl. is door het college aangegeven dat het noodzakelijk is dat initiatiefnemers een officieel verzoek indienen om nogmaals te kijken naar deze afspraken. Inhoudelijk is onder andere aangegeven dat het college niet lichtzinnig wil omgaan met de gemaakte afspraken en een hele goede financiële onderbouwing noodzakelijk is waar geen discussie over is. Dit is in een vervolggesprek met initiatiefnemers nader toegelicht en heeft geleid tot het bijgevoegd verzoek. Het college stelt de raad voor om geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen naar aanleiding van het negatief ontwerpbesluit over het verzoek tot aanpassen van de anterieure overeenkomst Bumerhof voor het onderdeel koop/huur.

  10. 10

    Op 25 april 2024 is door de raad de ‘Verordening Starterslening Winterswijk 2024’ vastgesteld. In artikel 2 lid 1 is per abuis niet opgenomen dat de starterslening ook beschikbaar is voor nieuwbouwwoningen. In artikel 2 lid 1 van de Verordening Starterslening Winterswijk 2021, het collegebesluit en het raadsvoorstel van 26 maart 2024 staat dat de starterslening voor zowel een bestaande als een nieuwbouwwoning beschikbaar zou zijn (met een maximum van € 275.000 incl. verbeterkosten). Een wijziging van de verordening is daarom wenselijk. Door de toevoeging ’nieuwbouwwoningen’ in artikel 2 lid 1 is de starterslening beschikbaar voor zowel bestaande als nieuwbouwwoningen. Het college stelt de raad voor om het Wijzigingsbesluit Verordening Starterslening Winterswijk 2024 vast te stellen.

  11. 11

    Nieuwe (landelijke) wetgeving, jurisprudentie en maatschappelijke ontwikkelingen maken het noodzakelijk om de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna: APV) van tijd tot tijd te actualiseren. De VNG ondersteunt gemeenten hierin door de door haar opgestelde model-APV vrijwel jaarlijks aan te passen en up-to-date te houden. In 2023 is de APV-regeling deels geactualiseerd in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Inmiddels is na ontvangst van de door de VNG opgestelde model-APV 2024 alle actualisaties in het wijzigingsbesluit doorgevoerd. Het college stelt de raad voor het Wijzigingsbesluit Algemene Plaatselijke Verordening 2019 vast te stellen.

  12. 12
    Rondvraag
  13. 13
    Sluiting