- Locatie
Raadhuis
- Voorzitter
- Burgemeester J. Bengevoord
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Bijlagen
-
3Mededelingen
-
4Spreekrecht burgers
-
5Vragenhalfuurtje voor raadsleden
-
6Open debatronde
-
AAkkoordstukken
-
A.1
Sinds juli 2016 is de Erfgoedwet van kracht. Met deze wetswijziging is de Erfgoedverordening gemeente Winterswijk 2010 op enkele punten achterhaald. Actualisatie is nodig. Om te komen tot een nieuwe verordening heeft de modelverordening van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) als voorbeeld gediend. Tevens is gekeken naar andere vergelijkbare gemeentelijke erfgoedverordeningen. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen op de bestaande verordening. Het college stelt de raad voor de Erfgoedverordening gemeente Winterswijk 2019 vast te stellen.
Bijlagen
-
A.2
Radar Advies is gevraagd om een voorstel met concrete adviezen te ontwikkelen voor de toekomstige positionering van SDOA in het brede sociaal domein (Wmo, Jeugdwet en participatiewet). Hier zijn 3 modellen uitgekomen voor de toekomstige inrichting van het domein Werk en Inkomen. Naar het oordeel van het college sluit model 2 het best aan op de wensen van de gemeenten. Met dit model zal de intake op het gebied van werk en inkomen weer bij de gemeente plaats vinden. Ook de uitvoering van minimaregelingen en schuldhulpverlening wordt geïntegreerd in de gemeentelijke loketten. De veranderingen in het sociaal domein vragen om meer regie van de gemeenten over het gehele sociale domein. Het college stelt de raad voor in te stemmen met het advies van Radar om te kiezen voor model 2 en in te stemmen met het implementatieplan ‘Samen aan het stuur, één uitvoeringsorganisatie werk en inkomen voor het sociaal domein’.
Bijlagen
-
A.3
Op grond van artikel 10b van de Participatiewet (over de Participatievoorziening Beschut Werk) zijn de drie gemeenten verplicht via een taakstelling vanuit de Rijksoverheid om dienstverbanden Nieuw Beschut Werk aan te bieden aan geïndiceerde personen die onder aangepaste omstandigheden werkzaamheden kunnen verrichten. Op 28 maart is het Werkgeverschap nieuw Beschut Werk besproken in de vergadering van het AB, en is het voorgenomen besluit genomen om per 1 oktober 2019 een Besloten Vennootschap met beperkte aansprakelijkheid op te richten om het werkgeverschap nieuw Beschut te regelen. Door diverse ontwikkelingen is de beoogde oprichting van de Besloten Vennootschap uitgesteld tot 1 april 2020. Het AB heeft op 16 oktober besloten het ontwerpbesluit ‘Werkgeverschap nieuw Beschut Werk: oprichting Besloten Vennootschap’ door te leiden naar de colleges en vervolgens naar de gemeenteraden van de drie gemeenten met als startdatum 1 april 2020. Het college stelt de raad voor geen wensen en bedenkingen naar voren te brengen aan het AB van de SDOA ten aanzien van het oprichten van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid om dienstverbanden in het kader van nieuw Beschut werk vanaf 1 april 2020 onder te brengen en kennis te nemen van de (beoogde) naam: Slinge Werkt! BV.
Bijlagen
-
A.4
Het Algemeen Bestuur van SDOA heeft een (ontwerp)besluit genomen om SDOA per 1 januari 2020 lid te laten worden van de nieuwe werkgeversvereniging onder de opschortende voorwaarde dat de drie SDOA-gemeenten geen bezwaar hier tegen hebben. De nieuwe werkgeversvereniging heeft als doel om in de cao van niet-gemeenten dezelfde arbeidsvoorwaarden vast te stellen als in de cao Gemeenten. Het college stelt de raad voor geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken tegen het (ontwerp)besluit van Algemeen Bestuur Sociale Dienst Oost Achterhoek om lid te worden van de Werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen per 1 januari 2020.
Bijlagen
-
A.5
Op 21 mei 2019 heeft de VNG een ledenbrief verstuurd over de oprichting van de werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen (ggr). Aanleiding is de invoering van de Wnra (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) per 1 januari 2020. Het algemeen bestuur van de Regio Achterhoek heeft op 6 november 2019 besloten bij deze nieuwe werkgeversvereniging aan te willen sluiten. Het college stelt de raad voor geen wensen of bedenkingen naar voren te brengen over de aansluiting van de Regio Achterhoek bij de werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen (niet-gemeenten).
Bijlagen
-
A.6
Omdat de (landelijke) regels voor de vaststelling van een persoonsgebonden budget (pgb) inmiddels zijn aangescherpt, de berekening van het pgb-tarief niet meer in overeenstemming is met beleidsmatige keuzes in de regio Achterhoek en onze Verordening voor Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning, moeten de huidige verordeningen worden aangepast. Het college stelt de raad voor de wijzigingen in
de ‘Verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Winterswijk 2020’ en de ‘Verordening Jeugdhulp gemeente Winterswijk 2020’ vast te stellen.Bijlagen
-
A.7
Deze derde prognose (peildatum 1 november 2019) gaat over de eerste 10 maanden van 2019 en geeft een doorkijk naar de verwachte resultaten per 31 december aanstaande. De prognoses zijn bedoeld om u gedurende het lopende begrotingsjaar tijdig te informeren over belangrijke (financiële) afwijkingen ten opzichte van de vastgestelde programmabegroting 2019 en de laatste wijzigingen in de 2e financiële prognose 2019. Het college stelt de raad voor de derde financiële prognose 2019 vast te stellen, inclusief de voorgestelde budget- en kredietoverhevelingen.
Bijlagen
-
A.8
In maart 2020 start de accountantscontrole van de jaarrekening 2019. De basis hiervoor is het toetsingskader in het controleprotocol, dat vooraf door de raad wordt vastgesteld. Dat toetsingskader houdt in dat de raad de controlenormen vaststelt inclusief een opsomming van wetten en verordeningen. Deze opsomming is terug te vinden in de bijlage “normenkader’’. Op basis van deze normen is de interne controle ingericht. De accountant toetst de uitvoering van deze interne controlemaatregelen aan de hand van het toetsingskader, het controleprotocol en de interne controleplannen. Het college stelt de raad voor het Controleprotocol Winterswijk 2019 vast te stellen.
Bijlagen
-
A.9
Op dit moment kent de gemeente Winterswijk, naast het stelsel van de Koninklijke Onderscheidingen die onder toezicht van de burgemeester worden aangevraagd, daarvoor slechts één manier om inwoners te onderscheiden of onze waardering uit te spreken. Dit betreft de Erepenning van de Gemeente Winterswijk. Voorgesteld wordt een tweede gemeentelijke onderscheiding, de Hazewindspeld, in te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld dat de burgemeester beide onderscheidingen kan toekennen, na consultatie van het presidium en het college van burgemeester en wethouders. Het presidium stelt de raad voor de verordening gemeentelijke onderscheidingen Winterswijk vast te stellen.
Bijlagen
-
A.10
In de Gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107e is bepaald dat de raad de werkgever (het bevoegd gezag) is van de griffier en de medewerkers van de griffie. Voor zowel de griffier als de medewerkers van de griffie is de arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Winterswijk de geldende arbeidsvoorwaardenregeling. Voordat wijzigingen voor de griffier en de medewerkers van de griffie van toepassing zijn, moeten deze door de raad worden vastgesteld. De technische omzetting van de huidige lokale arbeidsvoorwaarden in het personeelshandboek, in verband met de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, geldt ook voor medewerkers van de griffie. Het college stelt de raad voor het personeelshandboek per 1 januari 2020 vast te stellen en de huidige lokale regelingen die zijn omgezet in het personeelshandboek in te trekken per 1 januari 2020.
Bijlagen
-
BBespreekstukken
-
B.11
In 2015 is gestart met het opstellen van een Omgevingsvisie buitengebied. Deze opvolger van de huidige structuurvisie buitengebied 2005 is opgesteld in de geest van de Omgevingswet. Deze wet treedt vermoedelijk op 1 januari 2021 in werking. De ontwerp Omgevingsvisie heeft van 21 augustus tot en met 1 oktober 2019 ter visie gelegen. In totaal zijn er 26 zienswijzen ingediend. De zienswijzen zijn beoordeeld en hebben op een aantal onderdelen voor een wijziging van de Omgevingsvisie geleid. Het college stelt de raad voor in te stemmen met de beantwoording van de zienswijzen, zoals opgenomen in de Nota van beantwoording, de Omgevingsvisie buitengebied Winterswijk vast te stellen. Daarnaast wordt voorgesteld het beleid Landgoederen in Winterswijk (2010), Visie Buitengebied 2005, Paardenhouderijen in het buitengebied van de gemeente Winterswijk (2011), Nota uitbreiding van niet-agrarische bedrijvigheid in het buitengebied van Winterwijk (2010) en Beleidsnota bovenplans verevenen (2011) en Beleidsnota bovenplans verevenen (bijgesteld) (2015) in te trekken.
Bijlagen
-
B.12
Tijdens de bestuurlijke tweedaagse op 18 en 19 september 2019 van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) heeft het algemeen bestuur van de VNOG richtinggevende uitspraken gedaan over de toekomst van de VNOG. De resultaten van de tweedaagse zijn uitgewerkt in een concept document ‘Toekomstvisie en Opdrachten’.
Het college vindt het belangrijk om de gemeenteraad aan de voorkant goed te informeren. Daarom ontvangt u hierbij de concept uitwerking van de Toekomstvisie en Opdrachten. Het college stelt de raad voor geen zienswijzen naar voren te brengen op de ‘Concept Toekomstvisie en Opdrachten’ van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland.Bijlagen
-
B.13
Op 7 november 2019 heeft de raad de Programmabegroting 2020-2023 vastgesteld. Hierin zijn de begrote belastingopbrengsten voor 2020 opgenomen. Om deze te realiseren, moeten de voorliggende belastingverordeningen door worden vastgesteld. Het college stelt de raad voor de verordeningen Afvalstoffenheffing, Grafrechten, Forensenbelasting, Kwijtschelding, Marktgelden, Onroerende-zaakbelastingen, Precariobelasting, Reclamebelasting, Rioolheffing, Toeristenbelasting en de Legesverordening vast te stellen.
Bijlagen
-
B.14
Op 1 januari 2020 treedt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking. Deze wet wijzigt de arbeidsverhouding tussen de overheidswerkgever en ambtenaren. Kort samengevat wordt van rechtswege de eenzijdige aanstelling (naar publiekrecht) met ingang van 1 januari 2020 gewijzigd in een arbeidsovereenkomst (naar privaatrecht). Dit is van belang voor de griffier en zijn plaatsvervangers. Een belangrijk gevolg van deze wetswijziging is dat personen die voor 1 januari 2020 zijn benoemd tot (plaatsvervangend-)griffier, vóór en met ingang van 1 januari 2020 moeten worden aangewezen tot (plaatsvervangend-)griffier. Het presidium stelt de gemeenteraad voor de heer M. Hollander met ingang van 1 januari 2020 aan te wijzen als raadsgriffier en mevrouw F.M. Jansen met ingang van 1 januari 2020 aan te wijzen als plaatsvervangend raadsgriffier.
Bijlagen
-
B.15
Bijlagen
-
B.16
Bijlagen
-
CSluiting