Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1
    Heropening vergadering
  2. 2
    Spreekrecht burgers
  3. A
    Akkoordstukken
  4. A.2

    De Achterhoek en provincie Gelderland hebben het gezamenlijke doel om lokale en regionale bedrijven zo goed mogelijk te faciliteren op bedrijventerreinen die qua kwaliteit, maar ook qua beschikbaarheid voldoen aan de eisen en wensen van ondernemers en hun omgeving. In vervolg hierop zijn de 7 gemeenten van de Achterhoek door de provincie gevraagd om vierjaarlijks een Regionaal Programma Werklocaties (RPW) op te stellen. Met het vaststellen van het RPW Achterhoek wordt bepaald waar hectares aan bedrijventerrein in de Achterhoek noodzakelijk zijn om lokale en regionale bedrijven te faciliteren en wat de opgaven voor de gemeenten zijn met betrekking tot het herstructureren en optimaliseren van bestaande terreinen. Het college stelt de raad voor het Regionaal Programma Werklocaties Achterhoek 2019-2023 vast te stellen.

  5. A.3

    De realisatie het Fietspad Bataafseweg is onderdeel van het Meerjaren Investeringsprogramma (MIR). De aanleg van het fietspad is onderdeel van het project ‘Opwaarderen Bataafseweg’. De herziening van het bestemmingsplan maakt de realisatie van een fietspad langs de Bataafseweg mogelijk. Een fietspad verhoogt de verkeersveiligheid doordat fietsers/ voetgangers nu gescheiden worden van gemotoriseerd verkeer. Tevens bevordert het de verkeersdoorstroming. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Fietspad Bataafseweg’ heeft van 3 april 2019 tot en met 14 mei 2019 ter inzage gelegen. Op dit ontwerp bestemmingsplan is één zienswijze ingediend. De zienswijze heeft niet geleid tot een aanpassing op het plan.

  6. A.4

    Op 15 februari 2019 heeft theater de Storm een aanvraag ingediend voor een investeringssubsidie en/of duurzaamheidssubsidie van € 325.000. De subsidie wordt gevraagd voor het vervangen van de dakbedekking van het dak en de verduurzaming van het pand. Op 11 april 2019 heeft de Storm een aangepaste subsidieaanvraag ingediend van € 175.000. Deze aanvraag is alleen voor de vervanging van het dak en wat (kleine) bouwkundige zaken. Op dit moment kan de Storm namelijk niet volledig in beeld brengen hoeveel de besparingen, zowel financieel als in reductie van energie kunnen opleveren. De Storm is nog aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om het pand te verduurzamen. Daarom is de aanvraag nu alleen ingestoken op vervanging van het dak en wat (kleine) bouwkundige aanpassingen. Gezien de slechte staat van het dak kan hier niet langer op gewacht worden. Het college stelt de raad voor Theater de Storm een subsidie te verlenen van € 175.000 voor het vervangen van de dakbedekking, onder voorwaarde dat het dak geschikt wordt voor het plaatsen van zonnepanelen.

  7. A.5

    Vanaf 2018 geldt het recht op wettelijk minimumloon en de minimumvakantiebijslag voor alle personen die tegen beloning arbeid verrichten op basis van een overeenkomst van opdracht. Dit heeft ook gevolgen voor hulpverleners uit het sociaal netwerk van een cliënt uit de Wmo of Jeugdwet. Ook die hulpverleners moeten minimaal het minimumloon en minimum vakantiebijslag betaald krijgen als zij betaald worden vanuit een persoonsgebonden budget. Voor die hulpverleners geldt tot 1 mei een uitzonderingspositie omdat het tarief dat wij hanteren voor ‘begeleiding groep’ en ‘logeren’ niet voldoet aan het minimumloon. Vanaf 1 mei 2019 geldt een nieuwe regeling waarin het mogelijk wordt gemaakt om vanuit het persoonsgebonden budget een symbolisch bedrag per maand uit te laten betalen aan personen die informele hulp vanuit het netwerk verlenen. Het college stelt de raad voor de verordeningen Maatschappelijke ondersteuning gemeente Winterswijk 2019 en Jeugdhulp gemeente Winterswijk 2019 aan te passen om een vergoeding voor het sociaal netwerk mogelijk te blijven maken.

  8. A.6

    Het doel van het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) is het afleggen van verantwoording over de uitvoering en voortgang van de grondexploitaties en het geven van actueel inzicht in de financiële resultaten en de risico’s die samenhangen met de gemeentelijke grondexploitaties. De grondexploitatieberekeningen moeten jaarlijks worden geactualiseerd. Het MPG dient te worden vastgesteld voordat de jaarrekening wordt vastgesteld. Het college stelt de raad voor het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2018 vast te stellen en daarmee in te stemmen met het beleid ten aanzien van de projecten in de grondexploitaties zoals verwoord in het MPG 2018 en de geactualiseerde grondexploitatieberekeningen op basis van de in het MPG 2018 gehanteerde uitgangspunten.

  9. A.7

    Middels de jaarrekening legt het college verantwoording af over 2018. Het college stelt de raad voor de jaarrekening en het jaarverslag 2018 vast te stellen, de Single Information Audit vast te stellen, in te stemmen met het voorstel tot resultaatbestemming 2018 en kennis te nemen van het accountantsverslag.

  10. A.8

    Gedurende een begrotingsjaar doen zich situaties voor die niet konden worden voorzien en vertaald in de meerjarenbegroting. In de financiële prognoses per jaar worden deze situaties beschreven en financieel vertaald. Tevens wordt in de prognoses gerapporteerd over de (financiële) voortgang van de uitvoering van de begroting. Met deze 1e prognose 2019 wordt tevens voorgesteld om de structuur van de programmabladen te wijzigen. Het college stelt de raad voor de gewijzigde structuur van de programma’s goed te keuren en de 1e prognose 2019 vast te stellen, inclusief de voorgestelde budget- en kredietoverhevelingen.

  11. A.9

    Overeenkomstig de bepalingen van de Gemeenschappelijke Regeling Stadsbank Oost-Nederland hebben wij het Jaarverslag 2018 en de Meerjarenbegroting 2020-2023 ontvangen. Op grond van artikel 35, lid 3 van de Wet gemeenschappelijke regelingen dient de gemeenteraad in de gelegenheid te worden gesteld om zijn zienswijze kenbaar te maken met betrekking tot jaarrekening en begroting. Vervolgens worden deze stukken in het Algemeen Bestuur van de Stadsbank vastgesteld. Het college stelt de raad voor de jaarrekening 2018 voor kennisgeving aan te nemen en als zienswijze op de begroting 2020 en de meerjarenbegroting 2021-2023 in te brengen dat wij niet instemmen met de indexatie van 3,4% voor de loon- en premie ontwikkeling, maar vasthouden aan de regionale afspraak van een maximale indexatie van 2,2%.

  12. A.10

    Op 9 april 2019 ontvingen wij van SDOA de Jaarrekening 2018 en de Meerjarenbegroting 2020-2023. Zoals gebruikelijk is met jaarrekeningen en begrotingen van gemeenschappelijke regelingen, worden gemeenteraden van de aangesloten gemeenten in de gelegenheid gesteld hun zienswijze kenbaar te maken. Het college stelt de raad voor de jaarrekening 2018 voor kennisgeving aan te nemen en als zienswijze op de begroting 2020 en de meerjarenbegroting 2021-2023 in te brengen dat wij niet instemmen met de indexatie van 3,4% voor de loon- en premie ontwikkeling, maar vasthouden aan de regionale afspraak van een maximale indexatie van 2,2%.

  13. A.11

    Eerder heeft de Regio Achterhoek de betrokken gemeenten de Kaderbrief voor de begroting 2020 voorgelegd. In de vergadering van 30 april heeft het college ingestemd met de uitgangspunten van deze Kaderbrief. Voorliggende begroting 2020 e.v. van de Regio Achterhoek is conform de uitgangspunten van deze Kaderbrief. Het college stelt de raad voor kennis te nemen van de begroting 2020 van de regio Achterhoek en hierover geen nadere zienswijzen in te dienen.

  14. B
    Bespreekstukken
  15. B.12

    Eén van de ambities in het Coalitieakkoord 2019-2022 is de uitbreiding van het aantal koopzondagen in de maanden juli en augustus. Om dit mogelijk te maken moet artikel 4 van de Winkeltijdenverordening 2014 worden aangepast. Het college stelt de raad voor middels een wijziging van de Winkeltijdenverordening het aantal koopzondagen in de zomerperiode van 1 juli tot 1 september met 6 uit te breiden.

  16. B.13

    Vanaf 2011 is de subsidie voor het Instituut voor Kunst en Cultuur Boogie Woogie niet meer geïndexeerd. Vanaf 2012 is er bezuinigd door de subsidie te verlagen. In 2017 kreeg Boogie Woogie liquiditeitsproblemen, dit kwam door de bezuinigingen maar ook door een administratie die niet adequaat bleek. Boogie Woogie heeft een nieuw businessplan ingediend en sindsdien zijn de gemeenten Oost Gelre, Aalten en Winterswijk met elkaar in overleg. Daarnaast is een verzoek gedaan om een hoger subsidiebedrag. Het college stelt de raad voor kennis te nemen van het businessplan van Boogie Woogie en voor de jaren 2019, 2020 en 2021 incidenteel een aanvullende subsidie te verstrekken van € 151.423 per jaar.

  17. B.14

    De raden van de drie gemeenten (Aalten, Oost-Gelre en Winterswijk) zijn in 2013 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan inzake de organisatie van de rekenkamercommissie. Daarbij is besloten om een directeursmodel te hanteren. Het directeursmodel houdt in dat de gezamenlijke rekenkamercommissie bestaat uit één lid, de directeur. De heer Pröpper van Bureau Partners+Pröpper is vervolgens door de deelnemende gemeenten benoemd tot lid/directeur van de rekenkamercommissie. Deze benoeming liep tot eind 2018. Als intermediair tussen rekenkamercommissie en de raden functioneert een werkgroep, bestaande uit twee raadsleden per deelnemende gemeente. Op basis van een evaluatie stelt de raadswerkgroep de raad voor de huidige samenwerking en organisatie van de rekenkamercommissie te continueren. De heer Dr. I. (Igno) Pröpper herbenoemen als lid/directeur van de rekenkamercommissie AOGW tot 1 januari 2022. De heer K.(Krist) Dekkers benoemen als plaatsvervangend lid van de rekenkamercommissie AOGW tot 1 januari 2022.

  18. B.15

    Een aantal jaren hebben Arrisveld BV en de gemeente Winterswijk samen gewerkt aan de visievorming en de realisatie van Park Achterhoek. De visie op Park Achterhoek is als onderdeel van het ontwerpbestemmingsplan op 2 oktober 2018 vastgesteld door het college van B&W en in procedure gebracht. In het kader van deze ontwikkeling heeft het college eind 2018 een toets uitgevoerd op de (financiële) risico’s die de gemeente loopt in deze ontwikkeling.
    Vanwege de recente berichtgeving in de pers over de ontwikkelingen rond Park Achterhoek heeft de raad d.d. 6 juni 2019 een brief van het college ontvangen. Daarin is melding gemaakt van de advisering door Hekkelman Advocaten. Het college stelt de raad in de gelegenheid kennis te nemen van deze advisering. In het collegebesluit van 11 juni 2019 is de raad hierbij geheimhouding opgelegd. Het college stelt de raad voor deze geheimhouding te bekrachtigen.

  19. B.16
    Beëdiging commissielid de heer B.L. Bloemendal (Voor Winterswijk)
  20. C.1

    De kadernota is de basis voor de begroting 2020-2023. De toekomstvisie, het coalitieakkoord ‘Winterswijk Wint – Duurzaam en daadkrachtig d’ran’ en de huidige begroting zijn uitgangspunt geweest bij het opstellen van deze Kadernota. In het coalitieakkoord staan concrete punten, prioriteiten en uitdagingen naar de toekomst toe waar invulling aan moet worden gegeven. Belangrijke speerpunten zijn burgerparticipatie, armoedebestrijding en duurzaamheid. Ook thema’s als de verbetering van het centrum, inclusie en het realiseren van ruimte voor groei zijn belangrijk zijn voor de toekomst van Winterswijk. Het college stelt voor de Kadernota 2019 en de daarin vermelde beslispunten vast te stellen.

    Bijlagen

    Moties

    Titel
    Buurtbemiddeling
    Erfgoed Klus Brigade
    Let's talk about sex
  21. D
    Sluiting