Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 28 februari 2019

20:00 - 22:00

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 3
    Spreekrecht burgers
  3. 4
    Mededelingen
  4. A
    Akkoordstukken
  5. A.1

    Op verzoek van de gemeenteraden van Aalten, Oost Gelre en Winterswijk heeft de rekenkamercommissie Aalten, Oost-Gelre en Winterswijk een onderzoek uitgevoerd naar arbeidsintegratie. Dit onderzoek heeft geresulteerd in het rapport ‘Samenwerken aan arbeidsintegratie’. In het onderzoeksrapport wordt inzicht gegeven in de beleidskaders, de beoogde maatschappelijke effecten en doelen, de werkwijze en de samenwerking en de bereikte resultaten op het gebied van arbeidsintegratie. In het onderzoeksrapport worden een aantal conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. Het is aan de algemene raadscommissie om een voorstel aan de gemeenteraad te doen op basis van het onderzoeksrapport. Daarvoor is een concept raadsvoorstel beschikbaar.

  6. A.2

    In het kader van de Participatiewet zijn gemeenten vanaf 2018 verplicht om nieuw beschut werk aan te bieden aan mensen die daarvoor een indicatie van het UWV hebben. Er is wel een maximum aan het aantal aan te bieden plaatsen: over 2018 moeten we zes plaatsen aanbieden, in 2019 acht. Beschut werken is een voorziening voor werknemers die niet geschikt zijn om in het reguliere bedrijfsleven aan de slag te gaan, maar wel loonwaarde hebben en daarmee geen kandidaat voor dagbesteding in het kader van de Wmo. Hun loonwaarde ligt op maximaal 30%. De Participatiewet is aangepast vanwege de verplichting om beschut werken aan te bieden. Afgeleid hiervan moeten in de huidige re-integratieverordening de aanvullende bepalingen nieuw Beschut werk worden opgenomen. Het college stelt de raad voor de re-integratieverordening Participatiewet 2019 vast te stellen en de huidige verordening in te trekken.

  7. A.3

    GGD Noord- en Oost-Gelderland is de gezondheidsdienst van 22 gemeenten, die de gezondheid van alle inwoners bewaakt, beschermt en bevordert. Alle deelnemende gemeenten aan deze gemeenschappelijke regeling nemen de basisproducten van de GGD af die betrekking hebben op de Publieke gezondheid. Het algemeen bestuur van de GGD heeft op 22 november 2018 de concept bestuursagenda 2019-2023 vastgesteld en legt deze voor aan de raden van de deelnemende gemeenten. De bestuursagenda is het kader voor de komende jaren. De GGD ontvangt graag suggesties en voorstellen van de gemeenten. Om overlap tussen de bestuursagenda te voorkomen heeft het algemeen bestuur ter voorbereiding op de begroting 2020 een beknopte brief gestuurd in plaats van een uitgangspuntennota. In deze brief wordt de raad geïnformeerd over de beleidsmatige uitgangspunten voor de begroting 2020. Het college stelt de raad voor in te stemmen met de concept bestuursagenda 2019-2023 en de uitgangspunten voor de begroting 2020. Daarbij wordt voorgesteld aandacht te vragen voor aansluiting bij het Regionaal Preventieprogramma Volksgezondheid en Sociaal Domein en afstemming daarvan met de thematafel ‘De gezondste regio’ van de regio Achterhoek. Daarnaast wordt voorgesteld als zienswijze in te brengen dat voor de begroting 2020 een indexering van de inwonerbijdrage van maximaal 2% acceptabel is.

  8. A.4

    De werkgroep burgercheques heeft over de 2e helft van 2018 twee aanvragen voor een burgercheque ontvangen. De werkgroep stelt de raad voor de aanvraag voor een burgercheque van gezelligheidskoor Gewoon Hollands voor het verzorgen van optredens in verzorgingshuizen, bejaardencentra en voor ouderenverenigingen af te wijzen en een burgercheque van € 965 toe te kennen aan het Veteranen Comité voor de oprichting van een stichting.

  9. A.5

    In 2017 is door de gemeente een ontwikkelingsovereenkomst gesloten over het terrein Autopalace. In de ontwikkelingsovereenkomst zijn afspraken gemaakt over onder andere de medewerking door de gemeente aan het bestemmingsplan, het te bouwen programma, het stedenbouwkundig kader en de inrichting van de openbare ruimte. In de ontwikkelingsovereenkomst is vastgelegd dat de ontwikkelaar van het terrein de openbare ruimte (wegen, riolering, groen e.d.) aanlegt en om niet overdraagt aan de gemeente zodra alles gereed is. Er is nu aanleiding deze afspraak te herzien, waarbij niet de ontwikkelaar maar de gemeente de openbare ruimte aanlegt. Door de rolverdeling te wijzigen kan in het belang van de ontwikkelaar een belangrijke kostenbesparing op BTW worden gerealiseerd hetgeen van belang is voor de financiële haalbaarheid van het project. De kosten worden vervolgens doorberekend via een exploitatiebijdrage aan de ontwikkelaar, waardoor het de gemeente per saldo geen geld kost. Het college stelt de raad voor een krediet van € 229.000 beschikbaar te stellen voor het bouw- en woonrijp maken van het terrein Autopalace.

  10. A.6

    Een van de onderdelen van het begrip rechtmatigheid is het criterium Misbruik en Oneigenlijk gebruik (M&O). Het M&O-beleid is gericht op het voorkomen en bestrijden van misbruik en oneigenlijk gebruik van (gemeentelijke) regelingen. Om te waarborgen dat (delen van) overheidssubsidies of -uitkeringen ten onrechte worden verstrekt of belastingen en heffingen te laag worden vastgesteld is er een M&O-beleid. Van gemeenten wordt verwacht dat er een M&O-beleid is dat bestaat uit een mix van maatregelen op het gebied van regelgeving, voorlichting, controle, sanctionering en evaluatie. Het college stelt de raad voor het beleidskader Voorkomen van Misbruik en Oneigenlijk gebruik 2019 – 2022 vast te stellen.

  11. B
    Bespreekstukken
  12. B.7

    Op basis van gesprekken tussen de fracties van Winterswijks Belang, VVD, GroenLinks en PvdA zijn deze partijen tot een akkoord gekomen en een verdeling van de portefeuilles binnen het nieuwe college. Dit coalitieakkoord is op 18 februari 2019 gepresenteerd. De gemeenteraad bespreekt het coalitieakkoord.

  13. B.8

    De fracties van Winterswijks Belang, VVD, GroenLinks en PvdA hebben onderhandeld om te komen tot een nieuw college van burgemeester en wethouders. Deze onderhandelingen hebben tot overeenstemming tussen deze fracties geleid. Op basis van deze onderhandelingen draagt de fractie van de VVD mevrouw I.T.F. klein Gunnewiek voor als wethouder. De fractie van GroenLinks draagt mevrouw C.J. Zomer-Bruntink voor als wethouder. De fractie van de PvdA draagt mevrouw E.S.F. Schepers-Janssen voor als wethouder. De gemeenteraad wordt voorgesteld de wethouders te benoemen.

  14. B.9

    Met de aanvaarding van het wethouderschap zijn de tot wethouders benoemde raadsleden niet langer lid van de gemeenteraad. Daarom moet worden voorzien in de invulling van de ontstane vacante zetels in de gemeenteraad.

  15. B.10

    De CDA-fractie draagt mevrouw I.G. Saris (CDA) en de heer G.J.W. Elferdink (CDA) aan de gemeenteraad voor ter benoeming tot nieuw commissielid. De VVD-fractie draagt mevrouw H.D. Grievink (VVD) aan de gemeenteraad voor ter benoeming tot nieuw commissielid.

  16. C
    Sluiting