Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Agendapunten

  1. 1
    Heropening
  2. 2

    (alleen mogelijk voor agendapunten 6 tot en met 9)

  3. A
    Akkoordstukken
  4. A.2

    In 2017 is het bestemmingsplan Spoorzone van kracht geworden en is de reconstructie en herinrichting Parallelweg afgerond. Onderdeel van het bestemmingsplan is de “Spoorzone”, de grond die is gelegen tussen de Parallelweg en het spooremplacement. In de Spoorzone worden mogelijkheden geboden voor de vestiging van grootschalige detailhandel en bedrijven in een lagere milieucategorie. De Spoorzone is in 2017 door NS Vastgoed verkocht aan Van der Meijden Vastgoed. Hoewel Van der Meijden Vastgoed partijen heeft die wel interesse hebben, blijkt het toch lastig om tot een volledige invulling te komen. Plaatselijk zijn er wel kandidaten die hier interesse in hebben maar voor Van der Meijden Vastgoed, die hier geen netwerk heeft, betekent dit dat veel extra energie moet worden gestoken in het bij elkaar brengen van partijen. Dit heeft ertoe geleid dat Van der Meijden Vastgoed het initiatief heeft genomen om met de gemeente te verkennen of overname van de hele Spoorzone door de gemeente een optie is. Daarmee kan Van der Meijden Vastgoed in één keer haar hele locatie verkopen en heeft de gemeente, die meer inzage heeft in de vraag en wensen van plaatselijke partijen, mogelijkheden om tot een volledige uitgifte te komen. Voor de gemeente is dit interessant omdat zij haar coördinerende rol bij de huisvesting van bedrijven kan invullen. Het college stelt de raad voor de grondexploitatie begroting van complex Spoorzone vast te stellen en het hiervoor benodigde krediet van € 2,8 miljoen beschikbaar te stellen.

  5. A.3

    De Regionale Cliëntenraad Participatiewet Sociale Dienst Oost Achterhoek behartigt de belangen van inwoners van de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk die gebruikmaken van de Participatiewet en minimaregelingen. De leden van de raad krijgen per vergadering en commissie- of werkgroepbijeenkomst een netto vergoeding van € 50. Dit bedrag is overeenkomstig hetgeen in de Verordening cliëntenparticipatie Sociale Dienst Oost Achterhoek 2019 is vastgesteld. Naar aanleiding van het verzoek van de Cliëntenraad heeft het Dagelijks Bestuur van SDOA besloten in te stemmen met een verhoging van de vergoeding en de hoogte van de vergoeding niet meer vast te leggen in de verordening maar jaarlijks door het Dagelijks Bestuur vast te laten stellen. Deze voorgestelde wijzigingen leiden tot het voorstel de huidige verordening moet worden ingetrokken en een nieuwe verordening wordt vastgesteld. Het college stelt de raad voor de verordening cliëntenparticipatie Sociale Dienst Oost Achterhoek 2019 met terugwerkende kracht per 1 januari 2019 vast te stellen.

  6. A.4

    Sinds 1 januari 2019 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van het rijksvaccinatieprogramma (RVP). Besloten is toen de noodzakelijke wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD aan te houden. De wijziging zou uiterlijk in 2019 in gang worden gezet. Daarnaast heeft de VNG een werkgeversvereniging voor gemeentelijke gemeenschappelijke regelingen. Aanleiding is de invoering van de Wnra (Wet normalisering rechtspositie ambtenaren) per 1 januari 2020. Het algemeen bestuur van de GGD vraagt de betrokken gemeenten in te stemmen met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling en stelt de raad in de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengent ten aanzien van de aansluiting bij de werkgeversvereniging voor gemeenschappelijke regelingen. Het college stelt de raad voor toestemming te verlenen om de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma toe te voegen aan de gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost-Gelderland 2016 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019 en het college stelt de raad voor geen wensen en bedenkingen in te dienen over de aansluiting van de GGD Noord- en Oost Gelderland bij de Werkgeversvereniging voor gemeenschappelijke regelingen.

  7. A.5

    De financiële prognoses zijn bedoeld om de raad gedurende het lopende begrotingsjaar te informeren over belangrijke (financiële) afwijkingen ten opzichte van de begroting en de laatste wijzigingen in de eerste financiële prognose 2019. Deze tweede financiële prognose betreft de eerste negen maanden van 2019 en geeft een doorkijk naar het verwachte resultaat per
    31 december 2019. Op basis van de tweede prognose is het tekort in de begroting van
    € 4,584 miljoen verder afgenomen tot een tekort van € 2,8 miljoen. Het college stelt de raad voor de tweede financiële prognose vast te stellen, inclusief de voorgestelde budget- en kredietoverhevelingen.

  8. B
    Bespreekstukken
  9. B.6

    De nieuwe locatie voor de ijs- en skeelerbaan is gevonden op een perceel ten zuiden van sportpark Trias. De baan wordt gerealiseerd evenwijdig aan de Kottenseweg. Vanaf de Bataafseweg wordt een inrit gerealiseerd, voor fietsers wordt een aparte inrit gerealiseerd vanaf het bestaande fietspad. Het ontwerpbestemmingsplan IJs- en skeelerbaan Winterswijk heeft van woensdag 3 juli tot en met dinsdag 13 augustus 2019 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn zijn drie zienswijzen ingediend. In overleg met de indieners zijn afspraken gemaakt met betrekking tot het bestemmingsplan. Op basis van deze gemaakt afspraken zijn alle ingediende zienswijzen ingetrokken. Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan ‘IJs- en skeelerbaan Winterswijk’ gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

  10. B.7

    In het coalitieakkoord 2019-2022 is als doel gesteld dat dat we huiseigenaren in staat stellen makkelijker de verduurzaming van hun woning te realiseren. Hierover is aangegeven dat het gaat om: “het oprichten van een Winterswijks Duurzaamheidsfonds dat erop is gericht dat iedere woningeigenaar-bewoner over voldoende middelen of leencapaciteit kan beschikken om zijn/haar woning te verduurzamen”. Recent heeft het college de raad een voorstel voorgelegd als eerste stap op weg naar het duurzaamheidsfonds: de Toekomstbestendig Wonen regeling. Een regeling die bijdraagt aan dezelfde doelstelling, maar niet alleen over duurzaamheid en energie gaat, maar ook over woningaanpassingen voor levensloopbestendig wonen. Het Winterswijks energiefonds is de tweede stap naar een dergelijk duurzaamheidsfonds. Dit fonds kent een omvang van maximaal € 25 miljoen. Met de Toekomstbestendig Wonen regeling wordt ruim 98 procent van de Winterswijkse huiseigenaren bereikt. Daarmee wordt ook die andere bijna 2 procent in staat gesteld hun woning te verduurzamen. Het college stelt de raad voor het Winterswijks Energiefonds in te richten zoals beschreven in het raadsvoorstel.

  11. B.8

    Het Gemeentelijk Waterplan is een nuttig en noodzakelijk document over water. Het geeft inzicht in de omvang, het functioneren en de kwaliteitstoestand van de voorzieningen waarmee de gemeente invulling geeft aan de genoemde wettelijke zorgplichten. Daarnaast beschrijft het Gemeentelijk Waterplan de beleidskaders en de activiteiten voor de inzameling, transport en verwerking van afvalwater, hemelwater en grondwater. Er is voor gekozen om ook het oppervlaktewater duidelijker in Gemeentelijk Waterplan te benoemen, gezien de interactie met leefomgeving en mogelijkheden tot burgerparticipatie. Door voor deze insteek te kiezen, wordt een goede basis gelegd voor de toekomstige Omgevingsvisie. De visie en ambities zijn uitgewerkt en zijn besproken in een richtinggevend Politiek Forum op 10 januari 2019, de meegegeven koers is verwerkt in het Gemeentelijk Waterplan. Het betreft de hoofdrichtingen voor adequaat afkoppelen, risicogestuurd rioolbeheer en berging in grijs (straatverharding) en groen (bijv. gras, plantsoen en singels) , de relatie van water met droogte en flexibiliteit vanuit de komende inzichten van de klimaatstresstesten en -dialogen. Het college stelt de raad voor om het Gemeentelijk Waterplan 2019-2023 vast te stellen, de activiteiten en budgetten voor klimaatadaptatie voor de thema’s water en droogte met ingang van 2020 te bekostigen vanuit de rioolheffing en in te stemmen met een jaarlijkse verhoging van de rioolheffing met 1,5% per 2021.

  12. B.9

    Op grond van de ‘Verordening inzake het toekennen van een financiële bijdrage aan de raadsfracties 2014’ krijgt elke raadsfractie jaarlijks een bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Elke fractie moet achteraf aan de raad verantwoording afleggen over de besteding van haar budget. Alle fracties hebben de verantwoording over het 2e tot en met het 4e kwartaal 2018 ingediend. Het presidium stelt de raad voor in te stemmen met de door de fracties afgelegde verantwoording over de besteding van de fractiebudgetten in het 2e tot en met het 4e kwartaal van 2018.