- Locatie
Raadhuis
- Voorzitter
- Burgemeester J. Bengevoord
- Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening
-
2
Bijlagen
-
3Spreekrecht burgers
-
4Vragenhalfuurtje voor raadsleden
-
5Open debatronde
-
6Mededelingen
-
AAkkoordstukken
-
A.1
De gemeente Winterswijk staat garant voor een aantal leningen van De Woonplaats waarvoor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) als borg fungeert. De Woonplaats verzoekt de gemeente een gelimiteerde achtervangovereenkomst aan te gaan met het WSW die start op 1 januari 2019 met een looptijd van één jaar. Het college stelt de raad voor in te stemmen met het door college van burgemeester en wethouders voorgenomen besluit een achtervangovereenkomst aan te gaan met het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) ten behoeve van De Woonplaats voor een lening van € 500.000 voor investeringen in nieuwbouw en verduurzaming in 2019 en een lening van € 9.000.000 voor de herfinanciering van een in 2019 aflopende lening.
Bijlagen
-
A.2
Op 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming in werking getreden. In artikel 4.1. sub a. van deze wet is bepaald dat de gemeenteraad de grenzen van de bebouwde kom vaststelt. De begrenzing van de bebouwde kom in het kader van de Wet Natuurbescherming is van andere aard dan de begrenzing van de bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet die alleen betrekking op wegen heeft. Het college stelt de raad voor het raadsbesluit van 30 juni 1983 tot vaststelling van de grenzen van de bebouwde kom op grond van de Boswet in te trekken en de grenzen van de bebouwde kom opnieuw vast te stellen.
Bijlagen
-
A.3
In de Gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107e is bepaald dat de raad de werkgever is van de griffier en de medewerkers van de griffie. Voor zowel de griffier als de medewerkers van de griffie is de arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Winterswijk de geldende arbeidsvoorwaardenregeling. Deze arbeidsvoorwaardenregeling vloeit grotendeels voort uit de CAR-UWO, de ‘cao voor gemeenten’. Een wijziging in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling krijgt pas rechtskracht op het moment dat ze door het bevoegd gezag is vastgesteld. Op dit moment zijn in de CAR-UWO wijzigingen aangekondigd die doorwerken in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling. Voordat deze wijzigingen voor de griffier en de medewerkers van de griffie van toepassing zijn, moeten deze door de raad worden vastgesteld. Het college stelt de raad ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers voor de door het LOGA aangekondigde wijzigingen van de arbeidsvoorwaarden in de circulaire van 29 mei 2018 per 1 juli 2018 op te nemen in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling Winterswijk overeenkomstig de bijlage ‘Wijzigingen in gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Winterswijk per 1 juli 2018 als gevolg van de circulaire van 29 mei 2018.
Bijlagen
-
A.4
In de Gemeentewet, artikelen 107 tot en met 107e is bepaald dat de raad de werkgever (het bevoegd gezag) is van de griffier en de medewerkers van de griffie. Voor zowel de griffier als de medewerkers van de griffie is de arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Winterswijk de geldende arbeidsvoorwaardenregeling. Een wijziging in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling krijgt pas rechtskracht op het moment dat ze door het bevoegd gezag is vastgesteld. Voordat wijzigingen voor de griffier en de medewerkers van de griffie van toepassing zijn, moeten deze door de raad worden vastgesteld. In de Cao Gemeenten van 1 mei 2017 tot 1 januari 2019 hebben sociale partners afgesproken dat medewerkers die op basis van payroll of soortgelijke constructies werken, een totale beloning moeten ontvangen die vergelijkbaar is aan de beloning van een ambtenaar werkzaam bij een gemeente. De afspraak geldt niet voor uitzendkrachten, gedetacheerden en ZZP-ers. Het college stelt de raad voor ten behoeve van de griffier en de griffiemedewerkers De CAR-UWO wijziging conform de circulaire van het LOGA van 24 juli 2018 voor wat betreft de uitwerking cao-afspraak gelijke beloning, over te nemen in de gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling Winterswijk.
Bijlagen
-
A.5
Een goede samenwerking tussen gemeenteraad en burgemeester is van belang voor de kwaliteit van het bestuur van een gemeente. Het Ministerie van Binnenlandse Zaken adviseert de raad daarom regelmatig klankbordgesprekken te voeren met de burgemeester. Op 21 december 2017 heeft de gemeenteraad een commissie ingesteld die die namens de raad verantwoordelijk is voor het voeren van klankbordgesprekken met de burgemeester. Op grond van de verordening klankbordgesprek burgemeester en raad bestaat de commissie klankbordgesprek burgemeester en raad momenteel uit drie leden van de raad. Om de betrokkenheid van alle fracties bij de klankbordgesprekken te vergroten, stelt het presidium voor de commissie te laten vormen door alle fractievoorzitters. Daartoe moet de verordening worden aangepast. Het presidium stelt de raad voor artikel 4 van de verordening klankbordgesprek burgemeester en raad te wijzigen.
Bijlagen
-
A.6
Op grond van de ‘Verordening inzake het toekennen van een financiële bijdrage aan de raadsfracties 2014’ krijgt elke raadsfractie jaarlijks een bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie. Elke fractie moet achteraf aan de raad verantwoording afleggen over de besteding van haar budget. Alle fracties hebben de verantwoording over 2017 en het eerste kwartaal van 2018 ingediend. Het presidium stelt de raad voor in te stemmen met de door de fracties afgelegde verantwoording over de besteding van de fractiebudgetten in 2017 en het eerste kwartaal 2018.
Bijlagen
-
A.7
De Wsw (Wet sociale werkvoorziening) medewerkers van de SDOA gemeenten hebben tot op heden een eigen Wsw cliëntenraad. De doelstelling van deze raad is om bij te dragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk Wsw-beleid. Sinds de invoering van de Participatiewet in 2015 is er geen instroom in de Wsw meer mogelijk. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vallen nu onder de Participatiewet. Voor cliënten die onder de Participatiewet vallen adviseert de Cliëntenraad Participatiewet het Dagelijks Bestuur van de Sociale Dienst Oost Achterhoek. De belangenbehartiging op het gebied van arbeidsinschakeling voor personen met een beperking overlapt elkaar op dit moment. Dit kan efficiënter geregeld worden. Het college stelt de raad daarom voor de Cliëntenraad Wsw-raad per 1-1-2019 op te heffen en de Verordening Cliëntenparticipatie Wsw-raad 2011 per 1-1-2019 in te trekken. De gewijzigde Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Dienst Oost Achterhoek per 1-1-2019 vast te stellen en de Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Winterswijk 2016 per 1-1-2019 in te trekken.
Bijlagen
-
A.8
Op 4 oktober jl. ontving de gemeente de tweede bestuursrapportage 2018 van de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA). Omdat deze bestuursrapportage begrotingswijzigingen bevat, kan de raad zoals gebruikelijk is bij begrotingswijzigingen van gemeenschappelijke regelingen, zienswijzen naar voren brengen. In deze rapportage meldt SDOA de ontwikkelingen sinds de eerste bestuursrapportage 2018 en de gewenste budgetaanpassingen. De rapportage bevat de 3e begrotingswijziging 2018 en de eerste begrotingswijziging 2019. Het college stelt de raad voor geen zienswijzen naar voren te brengen op de tweede bestuursrapportage 2018 van de SDOA.
Bijlagen
-
BBespreekstukken
-
B.9
Bij vaststelling van het Beleidskader wonen met zorg gemeente Winterswijk 2017-2019 in november 2017 heeft de raad van de gemeente Winterswijk opdracht gegeven aan het college van B&W om een beoordelingskader voor nieuwe initiatieven uit te werken en dit ter vaststelling aan te bieden aan de raad voor 1 december 2018. Het Beoordelingskader wonen met zorg gemeente Winterswijk (Beoordelingskader) geeft invulling aan deze opdracht. Het college stelt de raad voor in te stemmen met het ‘beoordelingskader wonen met zorg gemeente Winterswijk’.
Bijlagen
-
B.10
De Jacobstoren in het centrum van Winterswijk is een rijksmonument en sinds 1798 is de gemeente Winterwijk eigenaar van de toren. Als eigenaar is de Gemeente Winterswijk verantwoordelijk voor het onderhoud en de instandhouding van dit monumentale bouwwerk. De laatste restauratie van de toren en kerk heeft ondertussen meer dan 30 jaar geleden plaatsgevonden. In de afgelopen jaren zijn voornamelijk onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd in de toren en aan delen die via de binnenzijde te realiseren waren. Het college stelt de raad voor een krediet van maximaal € 675.000 beschikbaar te stellen voor de grootschalige restauratie van de Jacobstoren.
Bijlagen
-
B.11
Het huidige cultuurbeleid is gebaseerd op de Nota Kunst en Cultuur uit 2009. Na een woelige periode waarin de gevolgen van de crisis een behoorlijke impact had op de financiële mogelijkheden voor cultuur is het nu tijd om vooruit te kijken en ons cultuurbeleid voor de komende jaren vorm te geven. De Cultuurnota 2018 borduurt voort op de kaders die de gemeenteraad van Winterswijk heeft vastgesteld. Het college stelt de raad voor de Cultuurnota 2018 vast te stellen voor een periode van 4 jaar en te handelen conform de uitgangspunten in deze nota.
Bijlagen