Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

donderdag 28 juni 2018

19:30 - 21:30

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 3
    Spreekrecht burgers
  3. 4
    Vragenhalfuurtje voor raadsleden
  4. 5
    Open debatronde
  5. 6
    Mededelingen
  6. A
    Akkoordstukken
  7. A.1

    De gemeente Winterswijk heeft haar parkeernormen vastgelegd in de Nota parkeernormen Winterswijk. Met inwerkingtreding van de Reparatiewet BZK op 29 november 2014 is bepaald dat stedenbouwkundige voorschriften, waaronder ook het parkeren, geregeld moet worden in een bestemmingsplan. Hierdoor moeten regels voor parkeren worden toegevoegd in bestemmingsplannen en beheersverordeningen van de gemeente Winterswijk. Er is voor gekozen om voor het gehele grondgebied van de gemeente Winterswijk voor alle geldende plannen met een facetbestemmingsplan de parkeernormen te regelen. Het ontwerpbestemmingsplan ‘facetbestemmingsplan parkeren Winterswijk’ heeft ter inzage gelegen van 28 maart 2018 tot en met 8 mei 2018. Op dit ontwerpbestemmingsplan is één zienswijze ingediend binnen de daarvoor gestelde termijn. Het college stelt de raad voor in te stemmen met de nota ‘zienswijzen en ambtshalve wijziging facetbestemmingsplan parkeren Winterswijk, de geactualiseerde parkeernormen voor Winterswijk en het bestemmingsplan ‘parkeren Winterswijk’ gewijzigd vast te stellen ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan.

  8. A.2

    In 2007 was het eerste tastbare resultaat van de charettes van het project SpekEnde. Deze eerste fase heeft geleid tot ‘winkelen aan de straat’ en ‘wonen rond het pleintje’. Het project voorzag ook in een tweede fase aan de Jonenstraat. Ten opzichte van het plan uit 2007 zijn wat veranderingen doorgevoerd in het programma. De tweede fase, SpekEnde II, omvat het pand aan de Jonenstraat 5. Het voornemen is om de bestaande woning met bijgebouw te slopen en daarvoor in de plaats een appartementencomplex met 8 woningen te realiseren ten behoeve van de sociale huursector. De voorgenomen ontwikkeling is in strijd met de bouw- en gebruiksregels van het vigerende bestemmingsplan “Partiële herziening van het bestemmingsplan Centrum ten behoeve van het plan Spekende”. Daarom is een herziening van het bestemmingsplan noodzakelijk. Het ontwerpbestemmingsplan heeft vanaf 28 februari 2018 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Tijdens deze periode is een ieder in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen. Er is één zienswijze ingediend op het ontwerpbestemmingsplan. Het college stelt de raad voor in te stemmen met de nota beantwoording zienswijzen en het bestemmingsplan SpekEnde II ongewijzigd vast te stellen.

  9. A.3

    Er is van Gierkink Makelaars namens de huidige eigenaar een principeverzoek ontvangen voor het adres Ravenhorsterweg 11 in Winterswijk. Het verzoek ziet op een herziening van het geldende bestemmingsplan, waarbij de bestemming wordt gewijzigd van ‘Bedrijf’ naar ‘Wonen’. Tot op heden was een bouw-/aannemersbedrijf gevestigd op het perceel. In de huidige situatie is het bedrijf niet meer gevestigd op het perceel. Ook is er sprake van een gesplitste bedrijfswoning op het perceel. Het voormalige gesplitste bedrijfswoning wordt omgezet naar een vrijstaande burgerwoning. Er zijn geen zienswijzen ingediend op het ontwerpbestemmingsplan. Het college stelt de raad voor het bestemmingsplan Ravenhorsterweg 11 vast te stellen.

  10. A.4

    In samenhang met de jaarrekening 2017 is het Meerjaren Perspectief Grondexploitaties 2017 (MPG 2017) samengesteld. Het MPG 2017 is opgebouwd uit een overall analyse van de gemeentelijke grondexploitatie, een financieel gedeelte over de resultaten, kosten, opbrengsten en risico’s van de grondexploitaties en een overzicht van de projecten in de grondexploitatie. Het college stelt de raad voor het MPG 2017 vast te stellen en daarmee in te stemmen met het beleid ten aanzien van de projecten in de grondexploitatie zoals is verwoord in het MPG 2017 en de geactualiseerde grondexploitatieberekeningen op basis van de in het MPG 2017 gehanteerde uitgangspunten. Daarnaast stelt het college de raad voor de bedrijventerreinen van de gemeente aan de Parallelweg samen te voegen in één complex Parallelweg.

  11. A.5

    Voor u liggen de jaarstukken 2017 van de gemeente Winterswijk. Dit zijn de laatste jaarstukken van de zittingsperiode van het ‘bestuur 2014-2018’. Daarom is dit ook een moment om op de gehele bestuursperiode terug te kijken. Deze bestuursperiode heeft voortdurend in het licht gestaan van de ‘Toekomstvisie Winterswijk’ en het coalitieakkoord ‘Samen verder’. Tussentijds hebben we steeds getoetst of het coalitieakkoord conform planning werd gerealiseerd. De laatste toets is inmiddels gebeurd en daarbij konden we vaststellen dat nagenoeg alle plannen ofwel zijn gerealiseerd, ofwel dat realisatie substantieel dichterbij is gebracht. Hoewel er belangrijke opgaven en ambities blijven, staat Winterswijk er goed voor. Het college stelt de raad voor de jaarrekening en het jaarverslag 2017 vast te stellen, de Single Information Single Audit (SiSa) vast te stellen, in te stemmen met het voorstel tot resultaatbestemming 2017 en kennis te nemen van het accountantsverslag (en de controleverklaring ENSIA).

  12. A.6

    In 2017 heeft Stichting Villa Mondriaan eenmalig een verhoogde subsidie ontvangen van
    € 100.000. In de periode daarvoor ontving de stichting een jaarlijkse subsidie van € 70.000. De subsidieverhoging gaf Stichting Villa Mondriaan in 2017 de ruimte om extra programmering op te zetten in het kader van ‘100 jaar De Stijl: Van Mondriaan tot Dutch Design’. Nu heeft het bestuur van Villa Mondriaan gevraagd om een structurele verhoging van de jaarlijkse subsidie met € 30.000. Deze verhoging biedt Villa Mondriaan de ruimte om wisselende tentoonstellingen voor breed publiek te organiseren. Villa Mondriaan vraagt om een structurele verhoging van de jaarlijkse subsidie met € 30.000 naar € 100.000 vanaf 2018. Het college hecht eraan dat de raad in de gelegenheid wordt gesteld deze extra structurele uitgave integraal af te wegen bij de begrotingsbehandeling 2019. Daarom stelt het college nu aan de raad voor in te stemmen met alleen een incidentele verhoging naar € 100.000 voor 2018.

  13. A.7

    Het voormalig siloterrein aan de Landbouwstraat langs de spoorlijn Zutphen - Winterswijk is een herontwikkelingslocatie waarvoor in 2014 een ontwerpbestemmingsplan ter inzage heeft gelegen. Het plan voorziet onder andere in de mogelijkheid tot ontwikkeling van een supermarkt, wonen en maatschappelijke voorzieningen. Gedurende de inzageperiode van 30 april t/m 10 juni 2014 zijn twee zienswijzen ingediend, waarvan één zienswijze is ingetrokken door de indiener. Het college stelt de raad voor in te stemmen met de beantwoording van de op het ontwerpbestemmingsplan ingebrachte zienswijze, deze ongegrond te verklaren en het bestemmingsplan gewijzigd vast te stellen.

  14. A.8

    De jaarstukken 2017 van de Regio Achterhoek en de Stuurgroep Achterhoek 2020 worden op 11 juli 2018 vastgesteld door het AB. Het college stelt de raad voor geen zienswijzen naar voren te brengen over de jaarstukken 2017 van de Regio Achterhoek en het jaarverslag 2017 van de Stuurgroep Achterhoek 2020.

  15. A.9

    Overeenkomstig de bepalingen van de Gemeenschappelijke Regeling Stadsbank Oost Nederland hebben wij de ontwerpbegroting 2019 (inclusief de meerjarenraming 2020 t/m 2022) ontvangen. Het college stelt de raad voor kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2019 en de meerjarenbegroting 2020-2022 en hierover de volgende zienswijzen naar voren te brengen: niet in te stemmen met de indexatie van 2,9% respectievelijk 2,82% van de tarieven, maar vasthouden aan de Achterhoekse afspraak dat de gemeentelijke bijdragen maximaal 1,6% mogen stijgen; niet in te stemmen met de begroting en de meerjarenraming met betrekking tot de effecten structurele kwaliteitsimpuls, begroot op € 687.842, omdat hierover eerst afzonderlijke inhoudelijke bestuurlijke besluitvorming moet plaatsvinden; niet in te stemmen met de gevraagde € 243.921 in 2018 om de structurele kwaliteitsimpuls al medio 2018 te starten.

  16. A.10

    In de Afstemmingsverordening is geregeld hoe te handelen als belanghebbenden binnen de Participatiewet niet of in onvoldoende mate hun verplichtingen nakomen.
    De Afstemmingsverordening is nu geactualiseerd en daarmee in overeenstemming gebracht met de meest recente wet- en regelgeving, jurisprudentie en uitvoeringspraktijk. Het college stelt de raad voor de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2018 vast te stellen.

  17. B
    Bespreekstukken
  18. B.11

    De afgelopen jaren heeft de woningbouw in het teken gestaan van het terugdringen van de overcapaciteit van bestaande woningbouwplannen. Alleen in uitzonderingsgevallen is nog medewerkingen verleend aan nieuwe plannen die om een bijzondere reden doorgaan moesten vinden. Hiervoor bestaat echter geen duidelijk afwegingskader en de aanpak wordt ook als te beknellend ervaren. In de periode januari tot en met april is samen met de marktkenners een afwegingskader woningbouw opgesteld. Het college stelt de raad voor in te stemmen met het volkshuisvestelijk afwegingskader woningbouw Winterswijk en dit afwegingskader te hanteren in plaats van de afspraak uit de Regionale woonvisie Achterhoek 2010-2020 dat er geen nieuwe principeverzoeken voor woningbouwontwikkeling in behandeling worden genomen.

  19. B.12

    Boogie Woogie is een belangrijke voorziening voor de gemeente Winterswijk. Op 15 mei 2018 is een extra subsidieverzoek binnen gekomen van Boogie Woogie. Dit subsidieverzoek is ook naar de andere twee subsidiërende gemeenten Aalten en Oost Gelre verstuurd. In 2017 zijn er exploitatietekorten ontstaan bij Boogie Woogie en de organisatie verwacht in 2018 een verlies. Hier liggen verschillende redenen aan ten grondslag. De afgelopen jaren is er fors bezuinigd op de subsidie voor Boogie Woogie. In 2010 bedroeg de activiteitensubsidie € 788.426. Zonder crisis en met een toegepaste indexering zou dit bedrag aanzienlijk zijn gestegen. Nu ontvangt Boogie Woogie structureel € 450.000. Dit bedrag is na intensief onderhandelen en optimale medewerking vanuit Boogie Woogie overeengekomen, maar blijkt nu ontoereikend. Het college stelt de raad voor om Stichting Boogie Woogie een eenmalige subsidie van € 190.200 in 2018 te verlenen om het ontstane liquiditeitstekort te dekken en een eenmalige subsidie van € 54.000 in 2018 te verlenen om een business- en implementatieplan op te stellen.

  20. B.13

    Gelet op de actuele situatie rondom Park Achterhoek, Arrisveld BV en de wederzijdse planbedoelingen voor Park Achterhoek (het voormalige Beatrix Gezondheidspark) is het noodzakelijk om voor de overeenkomst uit 2012 en de wijzigingsovereenkomst uit 2014 en 2016 een aantal afspraken gewijzigd, actueel vast te leggen. Voor alle planontwikkelingskosten is Arrisveld BV de verantwoordelijke partij. Arrisveld BV heeft in het afgelopen jaren diverse meerkosten voor haar rekening gekregen voor Park Achterhoek. Wij zijn van mening dat het redelijk is dat de gemeente Arrisveld BV een subsidie geeft voor de extra plankosten, omdat door deze planontwikkeling ook belangrijke gemeentelijke belangen worden gediend. Daarnaast zijn er vervolgopdrachten nodig voor de supervisorrol van mevrouw Bakker en de uitwerking van de stadstuinbouw. Het college stelt de raad voor hiervoor een krediet beschikbaar te stellen van €169.000,- .

  21. B.14

    Op 20 april jl. ontvingen wij de ontwerpprogrammabegroting 2019 en de Meerjarenbegroting 2020-2022 en de eerste bestuursrapportage 2018 van de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA). Het college stelt de raad voor kennis te nemen van de eerste bestuursrapportage 2018 en hierover als zienswijze naar voren te brengen dat wij zonder gedetailleerd kostenoverzicht niet akkoord gaan met de inzet van het vrijkomend personeelsbudget van 2018 voor de doorontwikkeling van de organisatie. De middelen voor bestrijding van armoede voor kinderen ad € 129.000 te reserveren voor eventuele tekorten op het budget 2018. Daarnaast kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2019 en de meerjarenbegroting 2020-2022 en hierover als zienswijze naar voren te brengen dat SDOA het door de Achterhoekse gemeenten vastgestelde indexeringspercentage voor alle budgetten dient te hanteren en dat er een onderzoek dient te komen naar de stijging van de kosten van de Bijzondere bijstand en dan met name van de kosten van Bewindvoering. Tot slot stelt het college de raad voor de middelen voor bestrijding van armoede voor kinderen ad € 129.000 in te zetten om de stijging van het Bijzondere bijstandsbudget met € 212.000 deels te compenseren; het overige bedrag ad € 92.000 op te nemen in onze begroting van 2019.

  22. B.15

    Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming in werking getreden. De AVG zorgt onder meer voor versterking en uitbreiding van privacyrechten en meer verantwoordelijkheden voor de gemeente bij de verwerking van de persoonsgegevens. Ten aanzien van de werkzaamheden van de gemeenteraad wordt informatie geplaatst op de gemeentelijke website en het raadsinformatiesysteem Ibabs. Om aan de uitgangspunten van de AVG te voldoen, moet vooraf helder zijn welke privacyrichtlijnen worden gehanteerd bij het openbaar publiceren van informatie. Gelet daarop stelt het presidium voor de gedragscode voor de publicatie van persoonsgegevens op het raadsinformatiesysteem van de gemeenteraad van Winterswijk vast te stellen.

  23. B.16

  24. B.17